Met duurzaamheid was managementadviesbureau Arcadis (wereldwijd 33 duizend medewerkers) al een eind op weg. De meeste kantoren in Nederland zijn dicht bij intercitystations komen te staan. De leasevloot is voor het grootste deel elektrisch. De vloerbedekking is gemaakt van gerecyclede visnetten. En de komende winter gaat de kachel twee graden omlaag. Hoofd personeelszaken (in Arcadis-termen: People Services Director) Ellen Koning vertelt dat iedereen vast een trui heeft gekregen tegen de kou. ‘Ik zie er al een paar collega’s mee rondlopen.’

Met een werkgroep sleutelde Ellen Koning anderhalf jaar aan wat Arcadis de Werkplek En ReisKosten (WERK)-regeling noemt. De belangrijkste punten:
- Alle medewerkers krijgen een NS Businesscard. Die mogen ze ook gebruiken voor privéreizen.
- Leaseauto’s zijn alleen nog fossielvrij verkrijgbaar en het aantal wordt afgebouwd.
- Wie lopend, fietsend, met het openbaar vervoer of auto naar het werk komt, krijgt dezelfde kilometervergoeding van 19 cent. Als dat bedrag wettelijk wordt verhoogd, gaan we eerst overleggen met de Ondernemingsraad.
- Leasefietsen zijn ook verkrijgbaar als ze nodig zijn voor vervoer naar de trein. Om de vijf jaar betaalt het bedrijf duizend euro mee aan de aanschaf (was 750 euro), met een maximum van 2500 euro voor vijf jaar.
- Aan een nieuwe of tweedehands fossielvrije auto betaalt Arcadis netto duizend euro mee, bovenop de overheidssubsidie.
Naast deze maatregelen bepaalde het hoofdkantoor wereldwijd dat het zakelijk vliegen in 2025 de helft minder moet zijn dan in 2019.
Een feestje waard?
Ellen Koning: ’Zeker! Zonder alcohol, weliswaar, want die schenken we niet onder werktijd. We zijn blij met de uitkomst na een intensief traject. Met onze werkgroep hebben we sinds 2020 overlegd met de directie en de Ondernemingsraad. We waren het erover eens dat we zelf ook moesten verduurzamen als we deze dienst aanbieden aan onze klanten. ‘We hebben de thuiswerkvergoeding meteen meegenomen. Die was aan vernieuwing toe, omdat onze medewerkers sinds de coronapandemie niet meer standaard vijf dagen per week naar kantoor komen. Waar en wanneer iedereen werkt, is flexibel geworden. Dat geldt nu dus ook voor de vervoerskeus. We vergoeden maandelijks de gemaakte kosten. Dat is geen vast bedrag meer.’
Wat is de gedachte achter het vergoeden van lopen en fietsen?
‘Onze mantra is ‘Lopen, fietsen, openbaar vervoer en dan pas de auto’. Daar gaat onze voorkeur naar uit, omdat lopen en fietsen gezonder en duurzamer is. Als we dit adviseren aan onze klanten, moeten we het goede voorbeeld geven. En natuurlijk willen we met onze regelingen ook een aantrekkelijke werkgever zijn.’
De ANWB gaat nog een stap verder door het gebruik van de fiets meer te belonen dan vervoer met de auto.
‘Dat hadden wij ook gewild, maar dat lukte niet vanwege de inflatie. We wilden ontmoedigen dat mensen in de auto stapten door de kilometervergoeding voor privéauto’s te verlagen. Dat lag gevoelig bij de medewerkers met een privé-auto. Uiteindelijk zijn we er polderend uit gekomen.’
Blijft de auto een heet hangijzer?
‘In veel organisaties, dus ook bij ons, is de auto nog steeds een heilige koe. De kilometervergoeding voor privégebruik moet overeind blijven. Dat vinden starters net zo goed als oudere medewerkers. Ik zie wel een verschil tussen lease- en niet-leaserijders: de laatste groep heeft meer oog voor duurzaam privéreizen, bijvoorbeeld met een Greenwheels-auto die ze via de NS Businesscard kunnen reserveren. Met de zakelijke mobiliteitsapp Amaze zijn we een pilot begonnen om van duurzame vervoersmiddelen gebruik te maken.’
Hoe ga je zelf naar je werk?
‘Ik woon veertien kilometer van het station en er is geen bus. Dus reis ik er nog met de auto heen. Ik overweeg een e-bike te kopen, waar Arcadis aan meebetaalt. Een fietstocht van 25 minuten vind ik nog wel acceptabel. Dan heb ik meteen flink wat beweging. Als ik naar ons kantoor in Amersfoort ga, is mijn reistijd ongeveer anderhalf uur. Ik werk gemiddeld twee of drie dagen per week thuis, ongeveer de helft. ‘Verder investeerde ik in een stazit-bureau voor thuis. Ik maak lange dagen en ik heb last van mijn rug. Als leidinggevende kan ik jaarlijks een thuiswerkinspectie doen om te controleren of onze medewerkers op een Arbo-verantwoorde manier thuiswerken. Wij hebben daar de app Track to Zero voor.’
Wat staat nog op je wensenlijst?
‘Ik wil toe naar een mobiliteitsbudget. Mensen die vanwege hun functie een auto nodig hebben, kunnen dan kiezen voor private lease. Zo is er geen wagenpark meer om te onderhouden. Dat vind ik niet meer van deze tijd. Voordat ik bij Arcadis kwam, werkte ik bij Eneco. Daar zijn leaseauto’s al in een vroegtijdig stadium afgeschaft. Dat is mijn droom, maar ik weet niet of ik mijn collega’s meekrijg.’
Heb je nog tips voor HR-collega’s die willen vergroenen?
‘Bepaal als organisatie wat de doelen zijn op het gebied van duurzaamheid en hoe je die wilt halen. Wij maakten een aantal jaar geleden bijvoorbeeld de keuze om alle kantoren vlakbij een intercitystation te vestigen. ‘Ga vroegtijdig het gesprek aan met het management, de Ondernemingsraad en mogelijk de vakbonden over hun wensen en vraag om hun actieve bijdrage.’
Lees hier meer artikelen in het thema Arbeidsvoorwaarden.
Bron: ANP