De vakbonden hebben werkgevers gevraagd de kilometervergoeding te verhogen. Werkgevers mogen onbelast 0,19 cent per kilometer vergoeden. ‘Maar veel werkgeversgeven helemaal niets of slechts 6 cent per kilometer ter compensatie’, stelt CNV-voorzitter Piet Fortuin in een persbericht. ‘Met name in sectoren als distributiecentra, horeca, catering en pakketbezorging is het uitermate slecht geregeld.’
XpertHR vroeg werkgevers in een poll op LinkedIn of zij hun werknemers compenseren via de kilometervergoeding. Nee, zegt het overgrote deel van de werkgevers (88%); 8% is dit wel van plan en 4% compenseert op een andere manier.
Een van de bedrijven die gaat compenseren, is hotel Schiphol A4. HR-medewerker Bob Wagenaar vertelt dat de kilometervergoeding voor woonwerkverkeer wordt opgetrokken van 12 naar 19 cent. ‘Dat waren we al van plan’, vertelt hij. ‘Maar de brandstofprijzen gaven het laatste duwtje om de verhoging nu echt door te voeren.’ Verder wordt de vergoeding straks waarschijnlijk over de hele afstand berekend. Nu zijn de eerste vijf kilometer nog voor eigen rekening. Volgens Wagenaar speelt mee dat hun medewerkers extra worden getroffen. ‘Thuiswerken komt bij ons nauwelijks voor en het hotel is ook nog eens aan de snelweg gelegen, wat reizen per openbaar vervoer omslachtig maakt.’
Thuiswerken
Bij ABN Amro is volgens hoofd mediarelaties Jeroen van Maarschalkerweerd geen compensatie nodig. ‘Medewerkers kunnen een treinabonnement krijgen. Als ze liever met hun eigen privéauto naar het werk te komen, is dat een eigen keus. Het eigen wagenpark is al zo goed als helemaal elektrisch.’ Er wordt evenmin ingezet op meer thuiswerken. ‘We hebben al een zuinig kantoorbeleid. We komen alleen naar kantoor als het nodig is. Gemiddeld ligt de verhouding op twee dagen kantoor en drie dagen thuis.’
De huidige brandstofprijzen zijn voor KPN evenmin reden om het thuiswerkbeleid te veranderen, zegt woordvoerder Gerd de Smyter. ‘Het huidige beleid is hybride werken. Nu is dat 80 à 90% en vanaf april gemiddeld 60%.’ Ook bij KPN zijn nieuwe auto’s in de vloot elektrisch en maakt het gebruik van duurzame middelen als fiets en OV.
Bij Post.nl is volgens woordvoerder Viola Steegmans compensatie voor de reiskostenvergoeding niet aan de orde. ‘Voor stafmedewerkers wordt het thuiswerkbeleid voortgezet en postbezorgers werken doorgaans in de eigen wijk.’ Ze verwacht wel dat de reiskostenvergoeding een bespreekpunt zal worden in de komende CAO-onderhandelingen.
Gelet op de krappe arbeidsmarkt adviseert werkgeversvereniging AWVN organisaties toch mee te gaan denken en uit goed werkgeverschap een eenmalige uitkering te bieden of zelfs de kilometervergoeding te verhogen. Een bedrag hoger dan de belastingvrije 19 cent ziet AWVN-woordvoerder Jannes van der Velde niet gebeuren. ‘Het staat werkgevers vrij, maar het deel daarboven wordt belast. Dat maakt de vergoeding fiscaal minder aantrekkelijk en administratief bewerkelijk. Een vergoeding via de werkkostenregeling verwacht hij evenmin. ‘Die regelingen zitten bij de meeste bedrijven al vol’, zegt hij.
Cao
De vakbonden proberen aan diverse cao-tafels compensatie via het loon te bewerkstelligen. ‘Omdat alles duurder is geworden, niet alleen de benzineprijs, pleiten we voor een automatische prijscompensatie (APC) in cao’s’, laat FNV-woordvoerder Mariette van Dijk weten. ‘Daarbij nemen we als uitgangspunt de inflatie in oktober van 3,3%. Daarbovenop eisen we 100 euro bruto per maand erbij voor elke werkende.’
‘Maar laten we beginnen met ervoor te zorgen dat alle werkenden de volledige 19 cent kilometervergoeding krijgen’, vervolgt Van Dijk. Want dat is volgens haar nog lang niet overal het geval. ‘Medewerkers in textielwasserijen bijvoorbeeld krijgen maar 15 cent.’
Onbelaste vergoeding
Het bedrag dat een bedrijf belastingvrij aan reiskosten mag betalen, is al jaren hetzelfde: €0,19 per kilometer. Pas in 2024 wordt dat bedrag verhoogd naar €0,23. Vakbonden FNV en CVN hebben het ministerie van Financiën gevraagd de onbelaste kilometervergoeding in verband met de hogere brandstofprijzen eerder te verhogen. Mede gelet op de gestegen brandstofprijzen becijferde de Vereniging voor Zakelijke Rijders dat een vergoeding van 39 cent reëel zou zijn.
Het Ministerie van Financiën laat via een woordvoerder weten dat een verhoging van de onbelaste kilometervergoeding voorlopig niet aan de orde is. Wel loopt er bij het ministerie een onderzoek naar de onbelaste vaste reiskostenvergoeding. Een verhoging is daarin een van de onderzochte beleidsopties. Dit onderzoek is naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar klaar.
Meer over reiskostenvergoeding in XpertHR
- Mag een werkgever een hogere kilometervergoeding betalen dan € 0,19 per kilometer?
- Mag je zowel reiskostenvergoeding of 2,- per dag thuiswerkvergoeding aan je werknemers geven?
- Onbelaste kilometervergoeding auto te laag, moet 24 cent worden
Fotobron: Shutterstock