Het antwoord van Edith van Schie
Als het gaat om veiligheidsinstructies volstaat dat waarschijnlijk niet. Als werkgever ben je verplicht om ervoor te zorgen dat je werknemers zo veilig mogelijk hun werk kunnen doen. Dat is een serieuze en vergaande verantwoordelijkheid. Het betekent bijvoorbeeld dat het neerleggen van veiligheidsinstructies bij een machine niet volstaat. Je zult de werknemers ook op het hart moeten drukken dat ze zich altijd aan de instructies houden, dat zal je regelmatig moeten herhalen én je moet er dus ook voor moeten zorgen dat je medewerkers de instructies volledig begrijpen. Als dat met instructies in het Nederlands en Engels niet lukt, dan moet je dat als werkgever oplossen.
Maar ook als het niet gaat om de veiligheid, is het natuurlijk handig om ervoor te zorgen dat de medewerkers goed begrijpen wat van ze wordt verwacht. Dat zal het werk ongetwijfeld ten goede komen.
Als het vertalen van de instructies geen optie meer is, dan kan bijvoorbeeld het tekenen van de instructies een goed idee zijn. Beelden zijn universeel. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor een instructiefilmpje waarin je laat zien hoe een machine werkt en hoe je die veilig bedient.
Lees hier de vraag van vorige weken:
- Moet je een boete in een concurrentiebeding opnemen?
- Hoe lang moet een verbetertraject duren?
- Wie draait op voor de ongemakken van de stakingen in het OV?
Bron: ANP