1. Start een gezondheidsprogramma
Veel organisaties verstrekten al een fitness-abonnement, waar over het algemeen alleen de sportievelingen gebruik van maakten. Maar nu sportscholen zelden tot niet open zijn en niet veel mensen staan de springen om naar openbare ruimtes te gaan, is er meer nodig. Volgens grafisch bedrijf Zalsman is een gezondheidsprogramma gericht op de lange termijn dé oplossing. Zo kunnen werknemers meedoen aan bijvoorbeeld (online)workshops over slaap, voeding, stoppen met roken en prioriteiten stellen. Ze kunnen ook individuele begeleiding aanvragen die begint met een gezondheidscheck. De coach bespreekt dan hoe iemand ervoor staat en wat deze persoon zelf verbeterd wil zien. Zo kunnen medewerkers hun coach eens in de drie maanden zien en één keer per jaar een gezondheidscheck doen. Bij Zalsman doet 70% van de medewerkers aan het vitaliteitsprogramma mee. De voordelen? Medewerkers zijn zich bewuster van hun leefstijl, flexibeler qua inzet, fitter en kunnen ook hogere werkdruk aan. Daarnaast is het ziekteverzuim laag en stabiel.
2. Faciliteer of adviseer continue beweging
Op veel werkplekken kunnen medewerkers gebruikmaken van sta-bureaus, fietsstoelen en een fitnessbal. Staan of fietsen bevordert namelijk de bloedsomloop en houdt de medewerkers fitter. Werkgevers zijn verplicht om zorg te dragen voor een veilige en gezonde werkomgeving. Dit geldt ook voor thuiswerkplekken, die ergonomisch moeten zijn. Beoordeel samen met werknemers de thuiswerkplek en wijs hen hier herhaaldelijk op. Het is van belang af te spreken welke faciliteiten de werkgever verzorgt en welke kosten de werknemer (gedeeltelijk) vergoed krijgt in verband met arbo-eisen. Bekijk ook of faciliteiten tijdelijk uitgeleend kunnen worden, die momenteel toch niet worden gebruikt. Leg in dat geval vast dat een middel in bruikleen wordt gesteld en dat de werknemer faciliteiten weer inlevert. Wandelchallenges worden ook ingezet om vitaliteit en beweging te adviseren. Laat werknemers zich er niet bezwaard om voelen wanneer ze dat in werktijd doen. Het is ook in het belang van de werkgever dat werknemers fris en vitaal blijven.
3. Voer ontwikkelgesprekken in
Arbodienstverlener Perspectief voert bijvoorbeeld geen functioneringsgesprekken, maar ontwikkelgesprekken. Wat willen mensen zelf? Wat zijn hun ambities? En dan denken zij als werkgever/daarin mee. Hiermee willen ze niet terugdenken, maar vooruit. HR Talent of the Year en onze Xpert Iris Zonneveldt beaamt dit. Maar hoe? ‘Het wennen aan een andere, nieuwe manier van gesprekken voeren kost tijd. Iedere medewerker is anders en dat betekent ook dat ieder ontwikkelgesprek anders gaat zijn. Maar wanneer doe je het dan goed? Het begint bij de voorbereiding. Weet wat de sterke punten zijn van de medewerker waar je mee in gesprek gaat. Hoelang werkt deze persoon op deze afdeling? Hoelang zou hij/zij hier nog kunnen werken? Waar welke mogelijke stappen wil de medewerker maken?’ Weet je nu waar je medewerker écht goed in is en waar diegene plezier uithaalt? Dan kan je gericht kijken naar de toekomst. Waar zie je deze persoon over 5 jaar? En wat kunnen we nu al doen om daar naartoe te werken?’
4. Wees een voorbeeld en dienende leider
Een goede leider of coach zijn in tijden van corona doe je door medewerkers te helpen en je in te leven. Arbodienstverlener Perspectief: ‘We zijn er vanaf het begin van overtuigd geweest dat wij juist het goede voorbeeld moeten geven. Leiderschap speelt hierin een centrale rol, want als vitaliteit niet wordt gedragen vanuit het management, werkt het niet.’ Regelmatig in contact blijven, thuis bewegen, naar buiten gaan en goede gesprekken voeren vallen daar dus ook onder. Maar houd ook als leider in de gaten of werknemers weten wat de leidinggevende van hem of haar verwacht. Let er daarnaast op waar medewerkers tegenaan lopen en zorg voor voldoende gezellige momenten. Bewaak tot slot een juiste werk-privébalans door ernaar te vragen en meteen te coachen.
Foto: Shutterstock
XpertHR: jouw kennispartner in HR-vraagstukken
Altijd snel en betrouwbaar antwoord op al je HR-vragen? Met XpertHR optimaliseer je jouw werkproces met kennisdocumenten, praktische tools, praktijkcases, checklists, voorbeelddocumenten en meer. Met alle informatie op één plek ben je altijd up-to-date. Benieuwd wat XpertHR voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag gratis en vrijblijvend een demo aan.
Lees meer artikelen over Corona & HR: