• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
  • Nederlands
    • United States
    • United Kingdom

Vragen? Neem contact met ons op 020 – 515 95 15

XpertHRXpertHR

Alle HR-informatie op één plek

  • Thema’s
    • Uitgelicht
      • Duurzame inzetbaarheid
      • Verzuim
    • HR Strategie
      • Flexibele werknemers
      • HR-strategie
      • Strategische personeelsplanning
      • Thuiswerken
      • Personeelshandboek
      • Corona & HR
    • In dienst zijn
      • Arbeidsvoorwaarden
      • Arbo
      • Beoordelen
      • Vakantie en verlof
    • Uit dienst
      • Einde Dienstverband
      • Ontslag
        • Afspiegelen
      • Transitievergoeding
  • Gratis downloads
  • Voor wie
    • XpertHR voor bedrijfsgrootte
      • Accountancy & Payroll
      • Informatie voor het MKB
      • Informatie voor 250+ organisaties
  • Oplossingen
    • Oplossingen
      • Product informatie
      • Extra modules
      • Publicaties
      • Klantcases
    • Andere producten
      • XpertHR Zorg
      • XpertHR Flex
      • XpertHR CAO API
      • XpertHR Checkit
  • Inloggen
  • Offerte

Welkom terug!

Wachtwoord vergeten?

Log in

Nog geen abonnement?

Vraag gratis een offerte aan.

Lukt inloggen niet?

Naar Veelgestelde vragen

Je bent hier XpertHR » Corona & HR » Bij Jeroen Bosch Ziekenhuis ligt scenario klaar voor tweede coronagolf

Bij Jeroen Bosch Ziekenhuis ligt scenario klaar voor tweede coronagolf

Komt er een tweede coronagolf, dan is het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch voorbereid. Met alle afdelingen zijn afspraken gemaakt, van het roosterbureau tot het opvangteam. ’Vorige keer werd er een beroep gedaan op onze flexibiliteit’, zegt HR-manager Marie-José Frederiks. ‘Nu hebben we overzicht.’ Al zijn er ook aandachtspunten: hoe houd je de collega’s die thuis moeten blijven betrokken?

Auteur: Jolan Douwes

Hoe gaat een ziekenhuis om met een tweede coronagolf? Tijdens de eerste coronacrisis kreeg het Jeroen Bosch Ziekenhuis het extreem druk. Carnaval was nog niet afgelopen of de eerste besmette patiënt meldde zich eind februari al. De intensive care-afdeling draaide overuren. Tijdelijk gold een bezoekverbod en veel andere afdelingen waren gesloten. Voor Manager P&O Marie-José Frederiks en haar team (55 medewerkers) een enerverende en leerzame ervaring.

Wat zijn de lessen die je hebt geleerd?

Marie-José Frederiks
Marie-José Frederiks

‘We werkten toen snel, ad hoc en soms ook chaotisch, omdat we werden overvallen door het grote aantal besmettingen. Er dreigde een tekort aan beschermingsmiddelen, we hadden nog weinig kennis van het virus en er was veel personeel nodig. Met zijn allen zetten we er de schouders onder. Dat gaf een groot saamhorigheidsgevoel, maar we zijn nu beter georganiseerd. Ons corona-alarmteam heeft de scenario’s klaarliggen: bij zo veel besmettingen richten we die en die afdeling in.

‘Dit keer heeft onze HR-afdeling ook geïnventariseerd wie waar wil werken in welke rol. Zo willen we voorkomen dat we andere vormen van zorg moeten terugdraaien, omdat alle capaciteit nodig is voor de ic- en corona-afdeling. Dat heeft invloed gehad op de ernst van een aantal aandoeningen. Er waren bijvoorbeeld meer amputaties in Brabantse en Limburgse ziekenhuizen, zoals laatst in het nieuws kwam.’

Je besteedde veel aandacht aan de nazorg voor medische teams. Heeft dat geholpen?

‘Begin maart hebben we een ‘mental support team’ opgezet met bedrijfsmaatschappelijk werkers, klinisch psychologen en de geestelijke verzorger. Zij waren erbij als medische teams hun dienst nabespraken. Medewerkers konden ter plekke hun verhaal doen. We hadden ook een telefoonnummer dat ze dag en nacht konden bellen. Dat heeft zeker geholpen. Vooral op het hoogtepunt van de crisis, toen we patiënten opnamen die de volgende dag al overleden. Onze mensen zijn veel gewend, maar deze heftige situatie maakte veel indruk. Bij bedrijfsmaatschappelijk werk komen nog steeds medewerkers met psychische klachten, maar niet meer dan anders.’

Het AD berichtte laatst over powernaps in jullie ziekenhuis. Helpen die om het vol te houden?

‘Ons hoofd Intensive Care Jo van Brussel is bezig met een onderzoek naar werken in de nacht. Dat is niet gezond, maar goede voeding en korte slaapjes houden mensen alerter en fitter. Op de ic-afdeling staat een stoel die eruitziet als een cocon. Je kunt je er met een koptelefoon op afzonderen. Op andere afdelingen hebben we bedden waar collega’s zich even kunnen terugtrekken. Andere ziekenhuizen volgen ons daarin.’

Hoe hoog was het verzuim tijdens de coronacrisis?

‘Mede dankzij de extra aandacht van ons hoofd IC voor zijn team is het verzuim daar extreem laag: 1 tot 2 procent. Als ziekenhuis scoren we gemiddeld 5,5 procent, niet hoog voor onze sector. Op het hoogtepunt van de coronacrisis kwamen we op 7 procent. Er zijn medewerkers (we houden niet bij hoeveel) besmet geraakt, maar gelukkig is niemand aan corona overleden.’

Wat zou je als ziekenhuis anders doen bij een tweede coronagolf?

‘Tijdens een peiling bij onze medewerkers kwamen we achter een groot verschil tussen de groep die in het ziekenhuis werkte en de groep die thuisbleef. Bijvoorbeeld vanwege gezondheidsrisico’s of omdat hun werk tijdelijk was vervallen en zij niet op een andere plek konden werken. De mensen thuis vonden het zwaarder dan de collega’s die volop werden ingezet voor corona. Ze voelden zich minder nuttig en betrokken. Voor ons een les dat we tijdens een tweede coronagolf meer moeite moeten doen om de collega’s thuis aangehaakt te houden.’

Hoe zie je de rol van HR tijdens zo’n crisis?

‘Wij zijn ondersteunend, maar we nemen ook de temperatuur op in de organisatie. Houden de mensen aan het bed het vol? Toen er een tekort aan beschermingsmiddelen dreigde, stonden we voor de moeilijke beslissing wie voorrang kreeg: de ziekenhuismedewerkers of de bezoekers. Ik heb er slecht van geslapen, het voelde als een enorme verantwoordelijkheid. We besloten dat medewerkers voor gaan, omdat zij veilig moeten kunnen werken. Gelukkig kreeg onze afdeling Inkoop op tijd beschermingsmateriaal.’

Wat staat er nog op je wensenlijstje?

‘We hebben geleerd dat we de personeelsplanning het best centraal kunnen regelen. Het kost te veel tijd om de juiste mensen op de juiste plaats te krijgen als elke afdeling haar eigen planning maakt. Daarom zijn we aan het opzetten dat medewerkers hun eigen rooster kunnen invullen in een centraal systeem. In crisistijd moeten we overzicht hebben.’

Steeds meer zorginstellingen hebben te maken met specifieke HR-vragen en -uitdagingen en dat vraagt natuurlijk om een specifieke expertise. Daarom hebben we XpertHR Zorg ontwikkeld. Lees hier alles over XpertHR Zorg.

(Foto: ANP/Wim Hollemans)

Whitepaper | Onderzoeksrapport 'The future of work'

Onderzoeksrapport 'The future of work'

De coronapandemie heeft de werkplek totaal veranderd. Nu het thuiswerkadvies is vervallen, lijkt hybride werken de toekomst. Daarbij mogen werknemers geregeld zelf de keuze maken in welke verhouding ze thuis en op de werkplek zijn. Uitdagingen zijn er in de sociale verbinding en in samenwerking.

Download gratis

Download whitepapers

Poster wetswijzigingen zomer 2022: waar moet HR mee aan de slag?
Checklist Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden - Dit moet je regelen voor 1 augustus 2022
Checklist voor het invoeren van het betaald ouderschapsverlof
Personeelstekort toolkit: 13 stappen om de krappe arbeidsmarkt te lijf te gaan
Meer downloads

Actueel

Thema | Vakantie en verlof

Kopen en verkopen van vakantiedagen

Lees verder

Klantcase: XpertHR versterkt Schuurman & De Leeuw

Lees verder

Wijziging: nieuwe startpagina voor abonnees

Lees verder

Thema | Vakantie en verlof

Vakantie in coronatijd: wat mag wel en niet?

Lees verder

Thema | Beoordelen

‘Met games haal je bias uit de selectie’

Lees verder

Anticiperen op aanstaande HR-wijzigingen: personeelsbezetting

Lees verder

Thema | Arbeidsvoorwaarden

Arbeidsovereenkomst voor Deliveroo-bezorgers

Lees verder

Thema | Vakantie en verlof

Mogen medewerkers hun opgenomen vakantiedagen intrekken?

Lees verder

Footer

Postbus 152
1000 AD Amsterdam

Producten

  • XpertHR
  • XpertHR Zorg
  • XpertHR Flex
  • XpertHR Checkit

Over XpertHR

  • Wie zijn wij?
  • Werken bij XpertHR
  • Persberichten

Contact

  • Help & support
  • Serviceformulier

Volg ons:

Op het gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Terms and conditions, Privacybeleid en Cookie verklaring
XpertHR is part of the LexisNexis® Risk Solutions Group portfolio of brands.
Copyright © 2022 LexisNexis Risk Solutions Group. Auteursrecht voorbehouden.