Wij hebben een restaurant en ik begrijp dat we straks onze klanten kunnen vragen om een testbewijs en mensen zonder (negatief) testbewijs mogen weigeren. Mag ik mijn werknemers dan ook om een testbewijs vragen en weigeren zonder (negatief) testbewijs?
Het antwoord van Xpert Edith van Schie
Nee, dat mag niet. Het klopt inderdaad dat er een wetsvoorstel in de maak is die het mogelijk moet maken voor restaurants – en ook voor sport- en jeugdactiviteiten, culturele instellingen, evenementen en andere horeca – om testbewijzen te vragen aan bezoekers. Maar dat geldt expliciet niet voor de werknemers die daar aan het werk zijn. Het idee daarachter is dat het bezoeken van horeca en dit soort evenementen niet essentieel is; een bezoeker is vrij in zijn keuze om wel of niet te gaan en daarmee vrij in zijn keuze zich te laten testen en de resultaten te delen of niet. Voor werknemers, maar ook voor uitzendkrachten, gedetacheerden, zzp’ers en vergelijkbare medewerkers, ligt dat anders. Hun ‘bezoek’ aan het restaurant of aan evenementen is wel essentieel, zij zijn ervan afhankelijk voor hun levensonderhoud. Daardoor zou de consequentie van het niet (willen) overleggen van een testbewijs veel groter dan voor de bezoekers en kan je eigenlijk niet meer spreken van een ‘vrije keuze’. Om die reden weegt de inbreuk op de privacy en op het medisch geheim voor werknemers zwaarder en geven die de doorslag. Daarom dus geen verplichte testbewijzen voor werknemers. Dat is wel iets om rekening mee te houden.
Foto: Shutterstock
Bron: De Financiële Telegraaf
XpertHR: jouw kennispartner in HR-vraagstukken
Altijd snel en betrouwbaar antwoord op al je HR-vragen? Met XpertHR optimaliseer je jouw werkproces met kennisdocumenten, praktische tools, praktijkcases, checklists, voorbeelddocumenten en meer. Met alle informatie op één plek ben je altijd up-to-date. Benieuwd wat XpertHR voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag gratis en vrijblijvend een demo aan.