• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
  • Nederlands
    • United States
    • United Kingdom

Vragen? Neem contact met ons op 020 – 515 95 15

XpertHRXpertHR

Alle HR-informatie op één plek

  • Thema’s
    • Uitgelicht
      • Duurzame inzetbaarheid
      • Verzuim
    • HR Strategie
      • Flexibele werknemers
      • HR-strategie
      • Strategische personeelsplanning
      • Thuiswerken
      • Personeelshandboek
      • Corona & HR
    • In dienst zijn
      • Arbeidsvoorwaarden
      • Arbo
      • Beoordelen
      • Vakantie en verlof
    • Uit dienst
      • Einde Dienstverband
      • Ontslag
        • Afspiegelen
      • Transitievergoeding
  • Gratis downloads
  • Voor wie
    • XpertHR voor bedrijfsgrootte
      • Accountancy & Payroll
      • Informatie voor het MKB
      • Informatie voor 250+ organisaties
  • Oplossingen
    • Oplossingen
      • Product informatie
      • Extra modules
      • Publicaties
      • Klantcases
    • Andere producten
      • XpertHR Zorg
      • XpertHR Flex
      • XpertHR CAO API
      • XpertHR Checkit
  • Inloggen
  • Offerte

Welkom terug!

Wachtwoord vergeten?

Log in

Nog geen abonnement?

Vraag gratis een offerte aan.

Lukt inloggen niet?

Naar Veelgestelde vragen

Je bent hier XpertHR » HR-strategie » Terug naar kantoor: welkom en fijn dat je rechts loopt

Terug naar kantoor: welkom en fijn dat je rechts loopt

Nu medewerkers weer langzaamaan terugkomen naar kantoor, is een warme ontvangst van groot belang. Een welkomstpakket doet wonderen en een grappige wegwijzer valt beter dan een rood gebodsbord. In het XpertHR webinar ‘Reboarding en Employee Experience’ gaf werkgeluk-expert Heleen Mes advies over de communicatie en andere aandachtspunten na de lockdown.

Auteur: Jolan Douwes

Terug naar kantoor: daar ging het webinar over. Ruim de helft van de deelnemers aan het webinar van Heleen Mes heeft maanden thuisgewerkt en keert weer één of meer dagen terug naar kantoor. Niemand werkt bij een organisatie als Facebook of Amazon waar het thuiswerken permanent is ingevoerd. En niemand heeft de intelligente lockdown níet thuiswerkend doorgebracht.

Deze uitkomst van een peiling bij de deelnemers zal herkenbaar zijn voor meer HR-medewerkers. Net als de onderwerpen die voor coronatijd op de HR-agenda stonden. Employee Experience (voorrang geven aan de medewerkersbeleving) belandde voor 2020 nog op de vierde plaats (bron: Berenschot). Sinds de lockdown staat het aannemen van personeel allang niet meer in de top-3. Heleen Mes: ‘De vraag is in deze crisistijd meer: hoe laten we mensen op een goede manier gaan?’

Hoge tevredenheid onder werknemers

Ook een actueel onderwerp, maar nu gaat het erom hoe werknemers het gevoel krijgen dat zij op nummer één staan. Dat is ook in het voordeel van hun werkgever, want uit onderzoek blijkt dat medewerkers beter functioneren als ze zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Heleen Mes merkte dat veel werkgevers in coronatijd hun uiterste best deden. Wie maatwerk bood in faciliteiten ter ondersteuning van het thuiswerken oogstte een hoge tevredenheid.

Mes vertelt dat het Turkse concern Koç Holding alle 25 duizend medewerkers vroeg wat zij nodig hadden. Daar kwamen ruim duizend acties uit voort. Omdat de kappers dicht waren, werd de tondeuse bijvoorbeeld centraal ingekocht voor medewerkers.

Positief vindt Mes dat 30 procent van ondervraagde thuiswerkers meer contact heeft met de leidinggevende (bron: WeView). ‘De persoonlijke aandacht wordt enorm gewaardeerd.’ Daar staat tegenover dat een kwart van de thuiswerkers juist minder contact met het management heeft. Heleen Mes: ‘Helaas hoor ik ook dat er in al die maanden soms maar één keer is gebeld.’

Meer solliciteren

Haar advies is om extra aandacht voor elkaar te houden. ‘Veel medewerkers hebben nog steeds zorgen en angsten. Stel verdiepende vragen zoals: wat heb je in coronatijd geleerd over jezelf? We zien ook dat meer mensen solliciteren, al zijn er minder banen. Ze hebben de tijd thuis blijkbaar benut om zich af te vragen hoe ze verder willen met hun loopbaan.’

Nieuwe rituelen helpen om met deze nieuwe situatie om te gaan

Heleen Mes doet een pleidooi om de corona-informatie van organisaties makkelijk vindbaar te maken op een mobiel, bijvoorbeeld met een app. ‘Ik zie veel strenge teksten over de overheidsmaatregelen en de veiligheidsvoorschriften. Met humor en emotie maak je het luchtiger. Je kunt er een filmpje  op zetten van een medewerker die door het pand loopt. Een quiz doet het ook goed.’

Strikt en streng – dat geldt vaak ook voor de wegwijzers in kantoorgebouwen. Grote rode gebodsborden geven een minder welkom gevoel dan een grappige tekst of een smiley. ‘Fijn dat je rechts loopt’ zag Heleen Mes in de binnenstad van Haarlem. Die tekst zou in de gangen van een bank of ziekenhuis niet misstaan.

Codewoord medewerkers

Zo kunnen medewerkers met elkaar afspreken om een codewoord te bedenken als iemand veiligheidsmaatregelen negeert. ‘Heleen Mes: ‘Dan hoef je die persoon niet boos aan te kijken of op de schouders te tikken. Nieuwe rituelen helpen om met deze nieuwe situatie om te gaan. Je kunt ook afspreken hoe je elkaar begroet.’

Mes waarschuwt organisaties voor de gevolgen op  Performance Management. ‘Uit nationaal onderzoek blijkt dat thuiswerkers lager scoren als het om hun prestaties gaat (o.a. Universiteit Leiden en K. Wawoe). Ze zijn minder zichtbaar, wat kan leiden tot lagere beoordelingen. Het laatste wat we nu nodig hebben is aanwezigheidsdrang, omdat medewerkers bang zijn niet gezien en gewaardeerd te worden. Een tip kan zijn om met hen te bespreken hoe ze beter in beeld blijven. Maar leidinggevenden moeten zich er ook van bewust zijn dat ze hun beoordeling hier niet door laten beïnvloeden. Geef het goede voorbeeld en kom zelf ook niet elke dag naar het werk.’

Digitaal werken is volgens Heleen Mes niet meer weg te denken. ‘De kantoorafdeling wordt de plek van de ontmoeting, de inspiratie en het DNA van de organisatie. Thuiswerken wordt meer ingevuld naar de wensen van de medewerker, met minimale eisen van de werkgever. De helft van werkend Nederland kan immers makkelijk vanuit huis blijven werken, 50 procent wil dat ook graag.’

Bang om terug te gaan naar de werkplek

Sommige medewerkers zijn bang om terug te keren naar de werkplek. ‘Als ze er nog niet aan toe zijn, helpt het niet om hun aanwezigheid te eisen. Een van de stomste dingen die je kunt doen, is mensen onder druk zetten. Ga in gesprek met elkaar, wat zijn de zorgen van de medewerker? Kun je daar iets aan doen? Is terug naar kantoor echt noodzakelijk? Kom je er samen niet uit, denk dan aan tijdelijke herplaatsing, vakantiedagen opnemen of desnoods een sabbatical.’

Starters hebben het extra lastig, merkt de Employee Experience-expert. De afgelopen maanden konden ze zich minder aan ervaren collega’s optrekken, omdat ze het thuis moesten zien te redden. ‘Dat geeft een ontheemd gevoel. Let dus een beetje op jonge collega’s.’ De online vragenuurtjes met de top van het bedrijf mogen blijven. Heleen Mes: ‘Corona heeft het topmanagement bij veel organisaties dichter bij de werkvloer gebracht.’

Meer lezen? Lees ook het webinar verslag over vakantie in coronatijd.

Whitepaper | Poster wetswijzigingen zomer 2022: waar moet HR mee aan de slag?

Poster wetswijzigingen zomer 2022: waar moet HR mee aan de slag?

Van het vernieuwde betaald ouderschapsverlof dat per 2 augustus in gaat tot de Wet implementatie EU-richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden – HR moet aan de slag met nieuwe wet- en regelgeving deze zomer. Op deze poster vind je alle wijzigingen in wet- en regelgeving die er dit jaar op de planning staan in één compleet overzicht. Ook krijg je vast een vooruitblik op welke wetswijzigingen er op de planning staan voor 2023. 
Print hem uit, hang hem op in je (thuis)kantoor of deel hem als PDF met je collega’s. Zo is iedereen weer helemaal up-to-date. 

Download gratis

Download whitepapers

Checklist Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden - Dit moet je regelen voor 1 augustus 2022
Checklist voor het invoeren van het betaald ouderschapsverlof
Personeelstekort toolkit: 13 stappen om de krappe arbeidsmarkt te lijf te gaan
Het vernieuwde ouderschapsverlof: alles wat HR nu moet weten
Meer downloads

Actueel

Thema | Vakantie en verlof

Kopen en verkopen van vakantiedagen

Lees verder

Klantcase: XpertHR versterkt Schuurman & De Leeuw

Lees verder

Wijziging: nieuwe startpagina voor abonnees

Lees verder

Thema | Vakantie en verlof

Vakantie in coronatijd: wat mag wel en niet?

Lees verder

Thema | Beoordelen

‘Met games haal je bias uit de selectie’

Lees verder

Anticiperen op aanstaande HR-wijzigingen: personeelsbezetting

Lees verder

Thema | Arbeidsvoorwaarden

Arbeidsovereenkomst voor Deliveroo-bezorgers

Lees verder

Thema | Vakantie en verlof

Mogen medewerkers hun opgenomen vakantiedagen intrekken?

Lees verder

Footer

Postbus 152
1000 AD Amsterdam

Producten

  • XpertHR
  • XpertHR Zorg
  • XpertHR Flex
  • XpertHR Checkit

Over XpertHR

  • Wie zijn wij?
  • Werken bij XpertHR
  • Persberichten

Contact

  • Help & support
  • Serviceformulier

Volg ons:

Op het gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Terms and conditions, Privacybeleid en Cookie verklaring
XpertHR is part of the LexisNexis® Risk Solutions Group portfolio of brands.
Copyright © 2022 LexisNexis Risk Solutions Group. Auteursrecht voorbehouden.