Plan van aanpak voor re-integratie
Als een werknemer door ziekte uitvalt, moeten werkgever en werknemer in onderling overleg een plan van aanpak opstellen voor de re-integratie. Dit plan bevat alle afspraken over de wijze waarop werkgever en werknemer in de daaropvolgende periode zullen streven naar werkhervatting. Het vormt daarmee het uitgangspunt van alle inspanningen en activiteiten tijdens het re-integratieproces. De bedrijfsarts speelt een belangrijke rol als medisch deskundige adviseur en begeleider. De gezamenlijke inspanningen moeten ertoe leiden dat de zieke werknemer weer aan de slag gaat.
Lees meer ›
Verplichtingen na twee jaar ziekte
Na 104 weken stopt de verplichting tot loondoorbetaling tijdens arbeidsongeschiktheid, tenzij er een loonsanctie is opgelegd door het UWV. Deze sanctie is een verlenging van de loondoorbetalingsverplichting van maximaal 52 weken. Gedurende deze verlenging blijft het opzegverbod wegens ziekte gelden. Als de werknemer na het einde van de loondoorbetalingsverplichting passende werkzaamheden verricht, is de werkgever alleen nog een passend loon voor deze werkzaamheden verschuldigd.
Lees meer ›