Over Aafje
Aafje is een grote zorgorganisatie die bestaat uit thuiszorg, verpleeghuizen en zorghotels. Klanten kunnen er wonen, logeren of hulp aan huis krijgen. Het betreft onder andere intramurale zorg, zorg voor mensen met dementie en zorg voor mensen die vanuit het ziekenhuis niet direct naar huis kunnen. De zorg die Aafje levert voldoet aan hoge kwaliteitseisen.
De 5.500 medewerkers streven samen met 1.800
vrijwilligers naar een zo hoog mogelijk niveau van welbevinden van de 11.000 klanten. Naast de goede zorg voor hun klanten, zorgt Aafje ook goed voor de eigen medewerkers. In 2019 kreeg Aafje het keurmerk ‘Beste Werkgever’, naar aanleiding van het medewerkersbelevingsonderzoek van het onafhankelijke onderzoeksbureau Effectory. Aafje was de best scorende organisatie voor goed werkgeverschap.
De HR-uitdaging van Aafje
Verpleegkundigen en verzorgenden werken in de zorg onder uiteenlopende wetten. Voorbeelden hiervan zijn de zorgverzekeringswet (Zvw), Wet langdurige zorg (Wlz) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Ook voor de omgang met klanten zijn er verschillende wetten waaronder de Wet zorg en dwang (Wzd), die per 1 januari 2020 is ingetreden. Wellicht de belangrijkste wet is de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz), waarin de overheid duidelijk heeft vastgelegd wat goede zorg precies inhoudt.
Het bijhouden, controleren en doorvoeren van deze verschillende wetten is tijdrovend, maar essentieel. Vanuit de overheid worden er daarnaast ook verschillende administratieve lasten opgelegd. De beschikking hebben over de webinars, standaarddocumenten van bijvoorbeeld oproepkrachten, de cao’s en juridische adviezen van XpertHR maakt het werk voor de P&O adviseurs van Aafje een stuk eenvoudiger.