• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
  • Nederlands
    • United States
    • United Kingdom

Vragen? Neem contact met ons op 020 – 515 95 15

XpertHRXpertHR

Alle HR-informatie op één plek

  • Thema’s
    • Uitgelicht
      • Duurzame inzetbaarheid
      • Verzuim
    • HR Strategie
      • Flexibele werknemers
      • HR-strategie
      • Strategische personeelsplanning
      • Thuiswerken
      • Personeelshandboek
      • Corona & HR
    • In dienst zijn
      • Arbeidsvoorwaarden
      • Arbo
      • Beoordelen
      • Vakantie en verlof
    • Uit dienst
      • Einde Dienstverband
      • Ontslag
        • Afspiegelen
      • Transitievergoeding
  • Whitepapers
  • Product
    • Product
      • Productinformatie
      • Extra modules
      • Publicaties
      • Klantcases
    • Andere producten
      • XpertHR Zorg
      • XpertHR Flex
      • XpertHR CAO API
      • XpertHR Checkit
  • Abonnementen
    • XpertHR voor bedrijfsgrootte
      • Accountancy & Payroll
      • Informatie voor het MKB
      • Informatie voor 250+ organisaties
  • Inloggen
  • Offerte

Welkom terug!

Wachtwoord vergeten?

Log in

Nog geen abonnement?

Vraag gratis een offerte aan.

Lukt inloggen niet?

Naar Veelgestelde vragen

Je bent hier XpertHR » Beoordelen » 5 praktijkvragen over het beoordelingsgesprek

5 praktijkvragen over het beoordelingsgesprek

Het houden van een beoordelingsgesprek met werknemers kan nog wel eens vragen oproepen. Op welke criteria wordt een medewerker beoordeeld? Wat is het verschil eigenlijk tussen een functionerings- en een beoordelingsgesprek? 5 praktijkvragen en antwoorden voor je op een rij!

Auteur: Redactie

1. Welke hulpmiddelen worden gebruikt bij het beoordelingsgesprek?

Bij het beoordelingsgesprek worden een aantal hulpmiddelen gebruikt. Deze zijn:

  • Alle relevante informatie waaruit blijkt wat de status is van de gemaakte afspraken. Denk hierbij aan gegevens uit klant- en informatiesystemen, omzetcijfers of resultaten van 360° feedback.
  • Informatie uit functionerings- of coachingsgesprekken (STAR methodiek) of werkoverleggen.
  • Het Persoonlijk Jaarplan. Dit formulier wordt gebruikt bij de voorbereiding. Na afloop wordt de uitkomst door de leidinggevende op het Persoonlijk Jaarplan vastgelegd. De werknemer tekent voor gezien en ontvangt een kopie. Het origineel wordt bewaard door de leidinggevende of opgenomen in het personeelsdossier.
  • Optioneel: de zelfevaluatie van de werknemer

Eventueel kunnen de functiebeschrijving, het competentieprofiel en de competentiegids worden gebruikt als naslagwerk.

2. Op welke criteria wordt een medewerker beoordeeld?

Tijdens het beoordelingsgesprek geef je jouw oordeel en waardering over het functioneren van een werknemer. Om een medewerker te kunnen beoordelen moet eerst duidelijk zijn aan welke criteria hij moet voldoen. Tijdens het planningsgesprek worden de doelen voor de werknemer bepaald en vastgelegd. Deze doelstellingen moeten aan een aantal criteria voldoen. Ze moeten SMART doelen stellen zijn: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.

3. Wat is het verschil tussen een functionerings- en een beoordelingsgesprek?

Een functioneringsgesprek wordt halverwege het jaar gehouden. Gedrag kan dan nog bijgestuurd worden, afspraken over verbetering van het functioneren kunnen nog worden gemaakt. Bij een beoordelingsgesprek is het tijd voor een beoordeling. De werknemer mag dan niet voor verrassingen komen te staan en beoordeeld worden op zaken die niet besproken zijn.

4. Wat is de rol van de afdeling HR bij beoordelingsgesprekken?

Bij de beoordelingsgesprekken en de voorbereiding daarvan vervult de afdeling HR een belangrijke rol. Zo kan zij:

  • De inhoud bewaken. Vanzelfsprekend kan de afdeling HR niet alle individuele beoordelingen op juistheid controleren. Dat is ook niet haar rol. Ze kan echter wel aan de hand van analyses op afdelings- en organisatieniveau beoordelen of de beoordelingen reëel zijn of niet. Welke afdelingen wijken af? Wat is de reden? Is er sprake van een gedeeld normbesef of is de ene leidinggevende coulanter dan de andere?
  • Het proces bewaken. Worden alle gesprekken gevoerd binnen de juiste periode? Zo niet, wat is de oorzaak? Is extra ondersteuning noodzakelijk? Zijn de gesprekken vastgelegd? Wat is de kwaliteit van de vastlegging
  • Leidinggevenden en werknemers coachen op gesprekstechnieken.
  • Op de eigen intranetsite informatie verstrekken over het doel van beoordelingsgesprekken en de plaats daarvan binnen de cyclus plannen, functioneren, beoordelen en belonen.

5. Wat als een werknemer het niet eens is met zijn beoordeling?

Soms komt het voor dat een werknemer het oneens is met de uitkomst van het beoordelingsgesprek. In dat geval is het van belang dat zowel leidinggevende als de werknemer weten hoe daarmee moet worden omgegaan. Een klachtenprocedure kan hierbij helpen.

In deze procedure staat beschreven op welke wijze een werknemer bezwaar kan maken tegen de beoordeling, welke procedures worden gevolgd en hoe de klachtencommissie is samengesteld. De klachtenprocedure heeft tot doel de werknemer in de gelegenheid te stellen om zijn bezwaar op objectieve wijze te laten beoordelen. Vervolgens wordt een advies uitgebracht aan de directie.

In verband met de ‘zwaarte’ van een klachtenprocedure is het raadzaam om eerst te proberen het verschil van inzicht tussen werknemer en leidinggevende in overleg op te lossen.

Meer lezen? 

  • Voorbeelddocument uitnodiging beoordelingsgesprek 
  • Tips voor leidinggevenden: structuur beoordelingsgesprek
  • Inhoud van beoordelingsgesprek en hulpmiddelen

Bronfoto: Shutterstock 

Whitepaper | 8 stappen om beoordelen bij hybride werken goed te laten verlopen

8 stappen om beoordelen bij hybride werken goed te laten verlopen

Met hybride werken als nieuwe norm bij de meeste organisaties, geeft de meerderheid van managers aan minder zicht te hebben op het welzijn en functioneren van medewerkers. Hoe worden doelen gesteld, beheerd en beoordeeld als het werk wordt gedaan zonder de fysieke aanwezigheid van de manager? Hoe kunnen managers de prestaties van mensen eerlijk evalueren als ze niet op dezelfde locatie zijn als hun werknemers? Hoe kunnen gaan managers en teams hiermee omgaan? 

XpertHR: jouw kennispartner in HR-vraagstukken

Altijd snel en betrouwbaar antwoord op al je HR-vragen? Met XpertHR optimaliseer je jouw werkproces met kennisdocumenten, praktische tools, praktijkcases, checklists, voorbeelddocumenten en meer. Met alle informatie op één plek ben je altijd up-to-date. Benieuwd wat XpertHR voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag gratis en vrijblijvend een demo aan.

Vraag een demo aan

Download whitepapers

Checklist voor het invoeren van het betaald ouderschapsverlof
Personeelstekort toolkit: 13 stappen om de krappe arbeidsmarkt te lijf te gaan
Het vernieuwde ouderschapsverlof: alles wat HR nu moet weten
Arbeidsvoorwaarden aanpassen: regels en (on)mogelijkheden
Meer downloads

Actueel

Thema | Vakantie en verlof

Kopen en verkopen van vakantiedagen

Lees verder

Klantcase: XpertHR versterkt Schuurman & De Leeuw

Lees verder

Wijziging: nieuwe startpagina voor abonnees

Lees verder

Thema | Vakantie en verlof

Vakantie in coronatijd: wat mag wel en niet?

Lees verder

Thema | Einde dienstverband

Wat is het gevolg van een foutje in een concurrentiebeding?

Lees verder

Thema | Arbo

'Benader vluchtelingen niet als hulpeloze slachtoffers'

Lees verder

Thema | Vakantie en verlof

Mag een vertrekkende werknemer al zijn vakantiedagen opnemen?

Lees verder

Thema | Arbeidsvoorwaarden

Loonkloof vrouwen en mannen kleiner

Lees verder

Footer

Postbus 152
1000 AD Amsterdam

Producten

  • XpertHR
  • XpertHR Zorg
  • XpertHR Flex
  • XpertHR Checkit

Over XpertHR

  • Wie zijn wij?
  • Werken bij XpertHR
  • Persberichten

Contact

  • Help & support
  • Serviceformulier

Volg ons:

Op het gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Terms and conditions, Privacybeleid en Cookie verklaring
XpertHR is part of the LexisNexis® Risk Solutions Group portfolio of brands.
Copyright © 2022 LexisNexis Risk Solutions Group. Auteursrecht voorbehouden.