1. Snotneusprotocol: voorkom verzuim en virusverspreiding
Tijdens het griepseizoen en de vele coronabesmettingen neemt het aantal snotneuzen toe en kunnen hygiënemaatregelen en duidelijke richtlijnen helpen. Daarom is het naleven van hygiënemaatregelen, afstand houden, thuiswerken en testen bij klachten extra belangrijk. Je kan dit opnemen in een snotneusprotocol waarmee jij de werknemers informeert over het nemen van maatregelen om besmettingen te voorkomen.
2. Veelgestelde vragen over HR en het coronavirus
De uitbraak van het coronavirus roept veel vragen bij HR en werkgevers op. Moet ik voorzorgsmaatregelen treffen en wanneer moet ik werknemers thuis laten werken? Op deze pagina vind je een overzicht van veelgestelde vragen over het coronavirus.
3. Ziek door een opzettelijke coronabesmetting. Loondoorbetaling of niet?
Het kan voorkomen dat een werknemer zich bewust laat besmetten met het coronavirus. Is een werkgever dan verplicht om loon door te betalen? Xpert Edith van Schie beantwoordt deze vraag.
4. Ins en outs over verzuim
De wet geeft een werknemer gedurende een periode van 104 weken aanspraak op doorbetaling van (een deel van) het loon als hij of zij de bedongen arbeid niet of in mindere mate kan verrichten als gevolg van ziekte, zwangerschap of bevalling. Sinds de invoering van de Wet verbetering poortwachter rust op de werkgever de plicht zich in te spannen om de zieke werknemer zo snel mogelijk te laten re-integreren en is de werknemer op zijn beurt ook verplicht om zo goed mogelijk mee te werken aan een spoedige re-integratie. Lees alles over verzuim.
5. HR masterclass: Van ‘fit zijn’ naar ‘welzijn’
Het thema ‘welzijn’ is de afgelopen jaren belangrijker dan ooit geworden. Toch gaat de aandacht van organisaties nog steeds vooral naar verzuim in plaats van het welzijn van iedereen. Dan kan op korte termijn erg belangrijk zijn. Maar op langer termijn moet de focus veel meer op welzijn liggen. Hoe houd je jouw werknemers fit? Een eerste belangrijke stap voor zowel medewerkers als bedrijven is om ‘welzijn’ écht onderdeel te maken van de organisatiecultuur. Om dit te doen, is er actie nodig op 3 verschillende niveaus: organisatie-, team- en individueel niveau.
6. Praktijkvragen over verzuim
Er zijn verschillende vragen over het controleren van verzuim, ziekmeldingen en de voordelen van preventief verzuim.
7. Praktijkvoorbeeld: weigering ziekmelding
Een werknemer heeft zich telefonisch ziek gemeld. De werkgever is van mening dat de werknemer helemaal niet ziek is. Om die reden wil de werkgever de ziekmelding niet accepteren en de duur van het verzuim in mindering brengen op de vakantiedagen. Mag de werkgever dat zo doen? Hoe kan de werkgever het best te werk gaan in een dergelijke situatie?
Fotobron: Shutterstock