Het is net of Jan Jaap Krijtenburg uit de traumahelikopter van de ANWB is gestapt die boven zijn hoofd cirkelt. Een dynamisch achtergrondplaatje voor het online interview vanuit zijn thuiskantoor. Toepasselijk ook, omdat de helikopters vaak zijn ingezet om Brabantse coronapatiënten naar ziekenhuizen in Groningen of Duitsland te brengen.

HR-manager Krijtenburg is medeverantwoordelijk voor het mobiliteitsbeleid dat dit voorjaar is ingevoerd. De ruim vierduizend medewerkers van de ANWB krijgen geen vast maandelijks bedrag meer voor hun woon-werkverkeer. Via een app of internetapplicatie geven zij zelf door voor welk vervoersmiddel ze elke werkdag hebben gekozen. Ze kunnen ook thuiswerken. Dan krijgen ze 2 euro per dag (onbelast), zoals het NIBUD adviseert.
Van het personeel werkt 60 procent op kantoor – en tijdens de lockdown thuis. Wie een baan heeft bij de Wegenwacht, Medical Air Assistance (traumahelikopters), de afdeling verkeersinformatie en de winkels heeft wel te maken met woonwerkverkeer. In de nieuwe regeling houdt de ANWB er rekening mee dat het vervoer elke dag anders kan zijn of een aaneenschakeling van verschillende vormen – van een sprintje naar de bus tot een ritje met een ov-fiets.
Nieuw is ook dat de organisatie bij de aanschaf van een (elektrische) fiets 10 procent meebetaalt en een renteloze lening verstrekt. Voor een elektrische auto is dat bedrag 1000 euro. Per gelopen of gefietste kilometer krijgt een medewerker 15 cent. Per kilometer die met de auto is afgelegd is dat bedrag 10 cent. De kosten worden voor maximaal 40 kilometer vergoed. Voor het gebruik van het openbaar vervoer geldt geen kilometerbeperking.
Wat vind je het meest revolutionair aan een duurzaam mobiliteitsbeleid als deze?
Jan Jaap Krijtenburg: ‘Het sluit goed aan bij onze missie om iedereen onbezorgd en met plezier onderweg te laten zijn en onze visie om bij te dragen aan nul verkeersdoden, nul files en nul CO2-uitstoot. We hebben nu een flexibele regeling waar medewerkers alle kanten mee op kunnen. Willen ze thuiswerken, dan stimuleren wij dat ook. De duurzaamste reis is nu eenmaal een niet gemaakte reis. Na de lockdown zullen we waarschijnlijk kiezen voor hybride en flexibel werken, afhankelijk van het werk op die dag.
‘Dit mobiliteitsbeleid sluit ook aan bij andere HR-thema’s zoals vitaliteit, thuiswerken en performance management. Een rode draad is dat we vertrouwen geven aan onze medewerkers. Bij de vorige ‘schenkfietsregeling’ was nog een voorwaarde dat je de fiets 80 procent van je werktijd moest gebruiken. Nu juichen we toe dat je hem ook in het weekend pakt, omdat beweging goed voor je is. Voor nieuwe ontwikkelingen staan we open. Als de elektrische step aanslaat, kunnen we daar een vergoeding voor geven.’
Up-to-date blijven van een ander nieuw en inspirerend HR-beleid? Als XpertHR abonnee heb je onbeperkt toegang tot HR-kennis en tools. Lees meer over XpertHR
Hoe groot was de rol van HR bij de invoering van een duurzaam mobiliteitsbeleid?
‘Met een groot en divers team hebben we de regeling vorm en inhoud gegeven, waarbij HR de leiding had. We hebben in kaart gebracht hoe de medewerkers over de oude regeling dachten, strategiesessies bij de directie gehouden, onderhandeld met de vakbonden, afspraken gemaakt met de ondernemingsraad en de nieuwe regeling getest.
‘De ANWB staat voor mobiliteit, maar we merkten dat we slecht scoorden op het gebied van duurzaamheid en vernieuwing. Medewerkers gaven ons een 6- voor het vorige reiskostenbeleid. Vooral omdat ze het star en oneerlijk vonden. Wie 8 kilometer van het werk woont, kreeg geen vergoeding, maar een collega op 13 kilometer afstand wel. De keuzevrijheid en flexibiliteit is nu terug te vinden in het nieuwe beleid.
‘Het plan stond al in de steigers toen corona uitbrak. Voor het deel over thuiswerken heeft het geholpen dat we daar noodgedwongen toe overgingen. Het kwam ook goed uit dat we net een werkplekinnovatie invoerden die ons geavanceerde hardware en betere verbindingen opleverde. Dat we het thuiswerken goed moeten faciliteren, was ook geen discussiepunt meer. Ik kijk nu naar een mooi, groot beeldscherm van mijn werk.’
‘Collega’s van de Wegenwacht kiezen nu sneller voor een fietstochtje naar de garage.‘
HR-manager Jan Jaap Krijtenburg
Hebben de nieuwe afspraken al geleid tot verandering?
‘We hebben begin dit jaar proefgedraaid tijdens de lockdown. Dat levert geen totaal ander beeld op, maar dat is logisch. We horen wel dat collega’s van de Wegenwacht sneller kiezen voor een fietstochtje naar de garage waar hun bus in de stalling staat. Het is nog even wennen dat medewerkers zelf via een app moeten declareren. Maar daar kunnen ze hulp bij inroepen en ze krijgen er wel handigheid in.’
Vertrouw je erop dat de app integer wordt gebruikt?
‘We gaan ervan uit dat het klopt wat medewerkers invoeren. Vertrouwen staat voorop. Steekproefgewijs hebben we wel controlemechanismen ingebouwd. We kunnen de uitkomsten bijvoorbeeld naast de roosters leggen. Maar als we verschillen zien, gaan we niet uit van bewust gemaakte fouten. We hopen dat we niet restrictief hoeven te zijn.’
Hoe ga je jouw woonwerkverkeer zelf regelen na de lockdown?
‘Ik woon 70 kilometer van het hoofdkantoor in Den Haag. Voor corona ging ik altijd met de auto naar mijn werk, maar ik wil zeker een paar dagen per week blijven thuiswerken. Waarschijnlijk neem ik de andere dagen vaker de trein en de ov-fiets. Ik houd van uitproberen. Een vouwfiets of elektrische step sluit ik ook niet uit. En in het weekend neem ik zo nu en dan de racefiets.’
Foto: ANP
XpertHR: jouw kennispartner in HR-vraagstukken
Altijd snel en betrouwbaar antwoord op al je HR-vragen? Met XpertHR optimaliseer je jouw werkproces met kennisdocumenten, praktische tools, praktijkcases, checklists, voorbeelddocumenten en meer. Met alle informatie op één plek ben je altijd up-to-date. Benieuwd wat XpertHR voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag gratis en vrijblijvend een demo aan.