• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
  • Nederlands
    • United States
    • United Kingdom

Vragen? Neem contact met ons op 020 – 515 95 15

XpertHRXpertHR

Alle HR-informatie op één plek

  • Thema’s
    • Uitgelicht
      • Duurzame inzetbaarheid
      • Verzuim
    • HR Strategie
      • Flexibele werknemers
      • HR-strategie
      • Strategische personeelsplanning
      • Thuiswerken
      • Personeelshandboek
      • Corona & HR
    • In dienst zijn
      • Arbeidsvoorwaarden
      • Arbo
      • Beoordelen
      • Vakantie en verlof
    • Uit dienst
      • Einde Dienstverband
      • Ontslag
        • Afspiegelen
      • Transitievergoeding
  • Whitepapers
  • Product
    • Product
      • Productinformatie
      • Extra modules
      • Publicaties
      • Klantcases
    • Andere producten
      • XpertHR Zorg
      • XpertHR Flex
      • XpertHR CAO API
      • XpertHR Checkit
  • Abonnementen
    • XpertHR voor bedrijfsgrootte
      • Accountancy & Payroll
      • Informatie voor het MKB
      • Informatie voor 250+ organisaties
  • Inloggen
  • Offerte

Welkom terug!

Wachtwoord vergeten?

Log in

Nog geen abonnement?

Vraag gratis een offerte aan.

Lukt inloggen niet?

Naar Veelgestelde vragen

Je bent hier XpertHR » HR-strategie » Hard pratende collega grootste kantoorergernis

Hard pratende collega grootste kantoorergernis

Sinds de coronapandemie zijn kantoormedewerkers minder tolerant geworden ten opzichte van hun collega’s, baas en klanten.

Auteur: Redactie

Dat blijkt uit een onderzoek van Essity onder 1500 kantoormedewerkers. Vier op de tien medewerkers (41%) geeft aan meer geïrriteerd zijn door hun omgeving nu ze weer vaker op kantoor zijn. Ruim twee derde van de kantoormedewerkers zegt dat hun hele werkdag kan worden verpest door een paar kleine irritaties en bijna de helft zegt zich echt zorgen te maken over de terugkeer naar kantoor. Gemiddeld wordt er elke dag een kwartier gemopperd.

Luidkeels pratend

In het onderzoek is een top-50 opgenomen van kantoorergernissen. Bovenaan staat de luidkeels pratende collega. In de hoogste regionen figureren veel coronagerelateerde ergernissen. Zo zijn er frustraties over mensen die te dichtbij komen, hun mond niet bedekken bij het hoesten of niezen of hun handen niet wassen na een toiletbezoek. Andere bronnen van ergernis zijn: zonder overleg ramen openen, rondslingerende vuile vaat en lunchrestjes en papieren handdoekjes die op de grond liggen. Ook slechte afvalrecycling en papierverspilling (bijvoorbeeld in de vorm van printjes die niet van de printer worden afgehaald) prijken in de top 50-lijst van grootste kantoorirritaties.

Verhoogde focus op hygiëne

Een woordvoerder van hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity, dat het onderzoek uitvoerde, licht in een persbericht toe: ‘Er zijn natuurlijk altijd al klachten geweest in de kantooromgeving, maar de pandemie en de verhoogde focus op onze eigen hygiëne en gezondheid heeft het soort gedrag dat we frustrerend vinden veranderd nu we weer vaker naar kantoor gaan. Slechte handhygiëne, hoestend of verkouden naar het werk gaan en niet eens proberen milieubewust te zijn, staan allemaal hoog in de huidige lijst met ergernissen.’

TOP-10 KANTOORIRRITATIES

  1. Mensen die luid praten
  2. Mensen die hun mond niet bedekken bij het hoesten of niezen
  3. Mensen die naar kantoor komen terwijl ze ziek zijn
  4. Trage computers
  5. IT-problemen
  6. Vieze toiletten
  7. Mensen die vuile vaat in de gootsteen achterlaten
  8. Mensen die hun handen niet wassen na toiletbezoek
  9. Vieze wc-brillen/prullenbakken
  10. Crashende computers

Fotobron: Shutterstock

Whitepaper | Onderzoeksrapport 'The future of work'

Onderzoeksrapport 'The future of work'

De coronapandemie heeft de werkplek totaal veranderd. Nu het thuiswerkadvies is vervallen, lijkt hybride werken de toekomst. Daarbij mogen werknemers geregeld zelf de keuze maken in welke verhouding ze thuis en op de werkplek zijn. Uitdagingen zijn er in de sociale verbinding en in samenwerking.

Download gratis

XpertHR: jouw kennispartner in HR-vraagstukken

Altijd snel en betrouwbaar antwoord op al je HR-vragen? Met XpertHR optimaliseer je jouw werkproces met kennisdocumenten, praktische tools, praktijkcases, checklists, voorbeelddocumenten en meer. Met alle informatie op één plek ben je altijd up-to-date. Benieuwd wat XpertHR voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag gratis en vrijblijvend een demo aan.

Vraag een demo aan

Download whitepapers

Checklist voor het invoeren van het betaald ouderschapsverlof
Personeelstekort toolkit: 13 stappen om de krappe arbeidsmarkt te lijf te gaan
Het vernieuwde ouderschapsverlof: alles wat HR nu moet weten
8 stappen om beoordelen bij hybride werken goed te laten verlopen
Meer downloads

Actueel

Thema | Vakantie en verlof

Kopen en verkopen van vakantiedagen

Lees verder

Klantcase: XpertHR versterkt Schuurman & De Leeuw

Lees verder

Wijziging: nieuwe startpagina voor abonnees

Lees verder

Thema | Vakantie en verlof

Vakantie in coronatijd: wat mag wel en niet?

Lees verder

Thema | Einde dienstverband

Wat is het gevolg van een foutje in een concurrentiebeding?

Lees verder

Thema | Arbo

'Benader vluchtelingen niet als hulpeloze slachtoffers'

Lees verder

Thema | Vakantie en verlof

Mag een vertrekkende werknemer al zijn vakantiedagen opnemen?

Lees verder

Thema | Arbeidsvoorwaarden

Loonkloof vrouwen en mannen kleiner

Lees verder

Footer

Postbus 152
1000 AD Amsterdam

Producten

  • XpertHR
  • XpertHR Zorg
  • XpertHR Flex
  • XpertHR Checkit

Over XpertHR

  • Wie zijn wij?
  • Werken bij XpertHR
  • Persberichten

Contact

  • Help & support
  • Serviceformulier

Volg ons:

Op het gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Terms and conditions, Privacybeleid en Cookie verklaring
XpertHR is part of the LexisNexis® Risk Solutions Group portfolio of brands.
Copyright © 2022 LexisNexis Risk Solutions Group. Auteursrecht voorbehouden.