
Hoe een medewerker omgaat met het naderende pensioen is per persoon en functie verschillend. De ene medewerker kan het werk niet loslaten terwijl een ander aan het aftellen is. Het is aan de organisatie en de HR-professional om beleid te ontwikkelen hoe om te gaan met babyboomers.
Als organisatie kun je actief inzetten op de toegevoegde waarde van senior medewerkers en op die basis het gesprek aangaan. Zo houd je de motivatie vast.
Dit zijn 3 manieren om de motivatie van oudere werknemers vast te houden
- Veel organisaties geven veel aandacht aan inwerktrajecten. Daarom is ‘de millennial’ het toverwoord van de huidige arbeidsmarkt. Echter, lijkt de babyboomer te worden vergeten. Terwijl een organisatie met deze mensen juist enorm veel ervaring in huis heeft. Door hier bewust van te zijn, kun je als organisatie een krachtige combinatie maken. Zet de kracht van de babyboomer in: expertise en ervaring. Dit is wat millennials keihard nodig hebben: begeleiding, feedback en erkenning. Senior medewerkers zijn uitermate geschikt in de rol van buddy, begeleider of vertrouwenspersoon.
- Onderzoek welke fysieke en cognitieve uitdagingen een medewerker tegenkomt en pas hier de werkzaamheden op aan. Zo worden medewerkers duurzaam naar het einde van zijn of haar loopbaan begeleid. De organisatie is hierin de initiatiefnemer.
- Zorg dat er vanuit HR duidelijk beleid is ontwikkeld op uitstromers en dat er zicht is op de babyboomers binnen de organisatie. Vervolgens zijn het de leidinggevenden die met de medewerkers in gesprek gaan. Doorgaans kennen zij de medewerker beter en werken nauw met hen samen. Dit kan zowel in groepsverband als individueel. Als bij ieder gesprek maar ruimte is voor het individu, want ieder persoon is anders.
Lees hier meer artikelen in XpertHR:
- Omarm werknemers die na hun AOW willen doorwerken!
- Nieuwe pensioenwet uitgesteld tot 2023
- Hoe beperk ik de risico’s van AOW-gerechtigde werknemers?
Fotobron: Shutterstock