VodafoneZiggo wilde een nieuwe vorm van performance management voor haar mensen. Echt nieuw, echt beter. Daarom schakelde ze de Service Designers van Unplugged in. De collectieve kennis van HR-experts, de designers van Unplugged en de medewerkers van VodafoneZiggo leidde uiteindelijk tot GROW.
GROW ging in januari 2021 live. Binnen 1 kwartaal was meer dan 50% (4000+) van de medewerkers van VodafoneZiggo al actief met GROW aan de slag. De methode wordt stap voor stap uitgerold naar de rest van de medewerkers.
De wens: toekomstbestendig performance management
Bij VodafoneZiggo staat alles in het teken van waardevolle verbindingen creëren. Dat past bij hun missie: bouwen aan het netwerk van de toekomst. HR heeft de verantwoordelijkheid om mensen de werkomgeving te bieden waarin ze het beste uit zichzelf halen; een plek om mee te bouwen aan deze toekomst.
Het oude performance management droeg niet meer bij aan deze ambitie. Het was te veel gericht op prestatie en vastleggen. Een systeem voor de organisatie in plaats van voor de medewerker. En dus lag er een grote en belangrijke opdracht bij HR: ontwikkel een methode die mensen beter in staat stelt om te werken aan hun toekomst en die van het bedrijf.
De manier waarop je dat vormgeeft is heel bepalend voor het uiteindelijke succes. Iets ontwikkelen wat echt bij je medewerkers en je organisatie past, en schaalbaar is voor een grote organisatie als VodafoneZiggo, dat vraagt om de juiste aanpak.
De aanpak: Design Thinking
Om tot werkelijke vernieuwing te komen koos VodafoneZiggo voor een samenwerking met Unplugged: een bureau gespecialiseerd in service design en behavioural research. Unplugged ontwerpt nieuwe en betere diensten door de mens centraal te zetten. Het succes zit ‘m in de manier waarop designers problemen aanpakken: met Design Thinking. Een aanpak die nauwelijks wordt toegepast in HR-vraagstukken, maar er juist heel geschikt voor is.
Veel projecten beginnen met een vastomlijnd idee van de oplossing. En dan is het proces simpel: je bedenkt waaraan het aan moet voldoen, je maakt het en implementeert het. Dat werkt. Soms. Maar niet bij HR-innovatie. Om iets nieuws te bedenken binnen zo’n dynamische, complexe omgeving heb je een andere aanpak nodig. Eentje met sterke input vanuit de mensen die je oplossing kunnen maken of breken: de medewerkers. Een iteratieve manier om tot echte vernieuwing te komen via een helder proces. Design Thinking, kortom.
Het Design Thinking proces van bestaat uit 4 stappen:
- Onderzoek wat mensen drijft
- Definieer haarscherp welk probleem je oplost
- Bedenk zo veel mogelijk potentiële oplossingen
- Test of deze werken. En dan nog eens, en nog eens
Succesvolle co-creatie
Bij Design Thinking is één ding cruciaal: co-creatie. Ontwerpen met de mensen die uiteindelijk je service gaan gebruiken. In dit geval de medewerker van VodafoneZiggo.
Daarom zijn deze medewerkers en hun leidinggevenden betrokken geweest bij elke stap. De besluitvorming (en het draagvlak) lag daarmee bij de doelgroep en niet bij het leiderschapsteam. Geen traditionele, hiërarchische besluitvorming dus. Dat vroeg lef, ook van het MT.
De oplossing: eigen regie
De vraag bovenaan de lijst was: welk probleem lossen we eigenlijk op met een nieuwe methode voor performance management? Want pas als het probleem haarscherp is, kun je aan een oplossing gaan denken.
Uitgebreide research leverde allerlei wensen op. Het versnellen van carrières en loopbaanpaden bijvoorbeeld, maar ook doelen stellen en het verbeteren van beoordelen. ‘Ontwikkeling’ bleek de grootste gemene deler. Mensen willen zelf regie hebben over hun ontwikkeling. En daarbij kijken ze graag vooruit, in plaats van achteruit.
Het resultaat van GROW
Het nieuwe performance management (GROW) is in januari 2021 gestart.
De belangrijkste peilers van GROW:
- De regie ligt in handen van de medewerkers
- De manager heeft meer de rol van coach en is minder sturend
- Doelen zijn concreet en worden per kwartaal opgesteld in plaats van jaarlijks
- Hierbij wordt altijd vooruit gekeken in zogenaamde preview dialogues
‘Dit samen doen met de gebruiker was een enorm leerzame ervaring die wijzelf en onze medewerkers zeer waarderen. We hebben GROW zo kunnen vormgeven dat het optimaal bij VodafoneZiggo past. Performance management gaat nu echt over vooruitkijken.’
Tip: Lees hier ook het interview met Marieke Zuidema (Director People Development & Leadership bij VodafoneZiggo) en Sanne Visser (partner bij Unplugged).