Bart Ravesloot (22) was er vroeg bij. Als een van de eerste HR-professionals in Nederland probeerde hij in december vorig jaar al toegang te krijgen tot Clubhouse. Het leek hem leerzaam om er vakgenoten te horen vertellen over het vak. Dat kan in groepsgesprekken (‘rooms’) die iedere gebruiker over elk onderwerp kan openen.

‘Ik heb tientallen bekenden gevraagd of ze me konden binnenlaten, maar ik kende toen nog weinig mensen die actief waren’, vertelt Ravesloot die werkt bij online speelgoedwinkel Lobbes in Ede. Sinds beroemdheden als oud-president Barack Obama en ondernemer Elon Musk Clubhouse hebben ontdekt, is het aantal deelnemers enorm gestegen. Wereldwijd zijn nu zo’n 8 miljoen mensen actief.
Kritiek is er ook, bijvoorbeeld op het deurbeleid: wie zich aanmeldt, moet toegelaten worden door iemand die al binnen is. Iedere deelnemer kan twee mensen uitnodigen. Die ballotage wordt elitair genoemd. Verder is de app alleen toegankelijk voor iPhone-gebruikers. En de privacybescherming laat nog te wensen over.
Heeft HR Clubhouse al ontdekt?
‘Ik was verbaasd over de uitkomst van mijn kleine enquête bij de LinkedIn-groep HR Community’, zegt Bart Ravesloot. ‘In mijn leeftijdsgroep is Clubhouse een hype, maar HR-collega’s zijn niet zo actief op de sociale media. Jammer, want zij hebben juist veel te delen. De kracht van dit medium is dat we van elkaar kunnen leren.’
‘De kracht van Clubhouse is dat we van elkaar kunnen leren’
Bart Ravesloot, HR-professional

HR-adviseur Els de Wagt (58) uit Ridderkerk kreeg de tip van een visueel gehandicapte collega bij Waterschap Hollandse Delta. ‘Clubhouse sprak me meteen aan, omdat het een manier is om mijn netwerk te vergroten. Ik wil ook graag de diepte in over mijn vak. Gelukkig kwam ik snel binnen, want die collega had nog een uitnodiging.’
Actuele HR-thema’s heeft De Wagt nog niet veel voorbij zien komen, maar volgens haar is dat een kwestie van tijd. Bovendien zoekt ze haar weg nog op de app. Onder het trefwoord HR kan ze al veel groepen vinden, van HR Japan tot Italië en Mongolië. Maar in het Nederlands bestaat die nog niet. ‘Ik kom wel groepen tegen over recruitment, maar dat ligt buiten mijn takenpakket. Wij hebben recruiters in dienst.’
Clubhouse slaat nog niet erg aan bij HR-professionals, bevestigt Els de Wagt. ‘Ik probeer mijn collega’s mee te krijgen, maar het leeft nog niet erg. De meesten zijn ook 50-plus en maken bijvoorbeeld gebruik van LinkedIn. Een socialmedia-app erbij is er wellicht een teveel.’
XpertHR houdt wekelijks HR-trends bij en biedt bijpassende checklists, voorbeelddocumenten en praktijkvoorbeelden. Geïnteresseerd? Neem een kijkje!
Is Clubhouse toch een must voor HR?

Zo dwingend zou recruitment-expert Wim van den Nobelen (51) het niet willen formuleren. ‘Ik begrijp heel goed dat iedereen moet kiezen uit alle socialmedia-kanalen’, zegt de oprichter van het wervings- en selectiebureau voor salarisadministrateurs Strictly People in Rotterdam. Elke dinsdagochtend is hij gastheer van de Clubhouse-groep ‘Recruiters Nederland’ waarvoor hij bekende experts uitnodigt. Zij praten dan bijvoorbeeld over de vraag of sollicitanten een persoonlijke of een geautomatiseerde afwijzing moeten krijgen.
Van den Nobelen noemt Clubhouse wel degelijk van toegevoegde waarde voor HR. ‘Er wordt niet gescholden en beledigd, zoals op Twitter. Deelnemers kunnen elkaar niet stalken door individuele berichten te sturen. Onderling contact zoeken is bewust lastig gemaakt. Je kunt er wel veel kennis delen. Volgende week komen er drie sprekers in mijn gespreksgroep die je anders op congressen ziet. Dan kosten ze 300 euro per uur, bij ons discussiëren ze gratis.’
Over de lauwe reactie van HR is Wim van den Nobelen niet verbaasd. ‘Ik denk dat negen van de tien HR-professionals niet zo bij de tijd zijn. Ze kijken te weinig naar nieuwe ontwikkelingen op het gebied van mens en organisatie. Al vind ik dat wel vreemd. Als ouders van de organisatie wil je toch op zijn minst weten waar je kinderen mee bezig zijn?’
‘Ik denk dat negen van de tien HR-professionals niet zo bij de tijd zijn.’
Wim van den Nobelen, recruiter
Welke thema’s kan HR oppakken in Clubhouse?
‘Ik vind nog weinig HR-groepen, maar ik wil me graag aansluiten bij gesprekken over bijvoorbeeld ethiek, leiderschap en verzuim’, zegt Bart Ravesloot. ‘Employee Employment vind ik ook interessant. Misschien moet ik eens kijken wie de influencers zijn op die gebieden en hen gaan volgen.’
Els de Wagt is vooral geïnteresseerd in strategisch personeelsbeleid, vitaliteit en wendbaarheid. ‘Dat laatste is een trend bij HR. Ik ben net een boek over de wendbaarheid van medewerkers aan het lezen.’
Het postcorona-beleid in organisaties lijkt Wim van den Nobelen typisch een HR-onderwerp voor Clubhouse. ‘Hoe gaan medewerkers weer samenwerken – met elkaar en met hun leidinggevende? Hoe wordt de balans werk/privé als ze terugkeren naar de kantoren? En hoe gaat HR om met werknemers die angst hebben voor grote groepen?’
Niet laten afschrikken door privacy-problemen?
‘De macht van de tech-bedrijven gaat me veel te ver, maar dat belemmert mij niet om geen gebruik van de sociale media te maken’, zegt Bart Ravesloot. Zo denkt Els de Wagt er ook over, al is ze van een andere generatie. Voor Wim van den Nobelen is de privacybescherming wel een heikel punt. ‘Ik vind het een naar idee dat ik mijn adressenboek aan Clubhouse heb gegeven. De initiatiefnemers moeten beschermende maatregelen nemen. Anders hoop ik dat Europese privacywaakhonden gaan dreigen met torenhoge boetes.’
Foto: Shutterstock
XpertHR: jouw kennispartner in HR-vraagstukken
Altijd snel en betrouwbaar antwoord op al je HR-vragen? Met XpertHR optimaliseer je jouw werkproces met kennisdocumenten, praktische tools, praktijkcases, checklists, voorbeelddocumenten en meer. Met alle informatie op één plek ben je altijd up-to-date. Benieuwd wat XpertHR voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag gratis en vrijblijvend een demo aan.