• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
  • Nederlands
    • United States
    • United Kingdom

Vragen? Neem contact met ons op 020 – 515 95 15

XpertHRXpertHR

Alle HR-informatie op één plek

  • Thema’s
    • Uitgelicht
      • Duurzame inzetbaarheid
      • Verzuim
    • HR Strategie
      • Flexibele werknemers
      • HR-strategie
      • Strategische personeelsplanning
      • Thuiswerken
      • Personeelshandboek
      • Corona & HR
    • In dienst zijn
      • Arbeidsvoorwaarden
      • Arbo
      • Beoordelen
      • Vakantie en verlof
    • Uit dienst
      • Einde Dienstverband
      • Ontslag
        • Afspiegelen
      • Transitievergoeding
  • Gratis downloads
  • Voor wie
    • XpertHR voor bedrijfsgrootte
      • Accountancy & Payroll
      • Informatie voor het MKB
      • Informatie voor 250+ organisaties
  • Oplossingen
    • Oplossingen
      • Product informatie
      • Abonnementen
      • Extra modules
      • Publicaties
      • Klantcases
    • Andere producten
      • XpertHR Zorg
      • XpertHR Flex
      • XpertHR CAO API
      • XpertHR Checkit
  • Inloggen
  • Offerte

Welkom terug!

Wachtwoord vergeten?

Log in

Nog geen abonnement?

Vraag gratis een offerte aan.

Lukt inloggen niet?

Naar Veelgestelde vragen

Je bent hier XpertHR » Beoordelen » It-bedrijf legt nadruk op feedback vragen

It-bedrijf legt nadruk op feedback vragen

Vraag zelf advies hoe je iets anders of beter kunt doen. Bij it-bedrijf ISAAC in Eindhoven ligt daar de nadruk op. Feedback vragen past bij de nieuwe aanpak van het beoordelingssysteem. De HR-manager: ‘Meer aandacht voor persoonlijke ontwikkeling slaat aan.’

Auteur: Jolan Douwes

HR-manager Lilian Seegers van ISAAC, een Eindhovens it-bedrijf dat is gespecialiseerd in digitale dienstverlening, kreeg laatst de vraag van een medewerker: ‘Krijgen wij ook een training Feedback vragen? Een teken dat de inspanningen om het beoordelen anders aan te pakken resultaat hebben. ISAAC telt ruim 140 medewerkers, voor het merendeel hoogopgeleid. De HR-afdeling bestaat uit Lilian Seegers (40) en een recruiter.

Wanneer ben je voor het laatst beoordeeld?

‘Dat was in december 2018. Buiten het functionerings- en beoordelingsgesprek had ik nooit overleg over mijn ontwikkeling of persoonlijke doelen met mijn leidinggevende. Met het bedrijf wilde we toe naar een manier waarop frequenter werd stilgestaan bij persoonlijke ontwikkeling. In 2019 zijn we begonnen met het digitale HR-instrument Treams dat helpt bij het vragen en geven van 360 graden feedback. Verder zijn er het hele jaar door minimaal twee voortgangsgesprekken. We vragen medewerkers om maximaal drie doelen te formuleren. Niet te groot, maar behapbaar en meetbaar, zodat ze halverwege het jaar al een succesje kunnen vieren. Voor de een is deze vraag lastiger dan voor de ander, maar in één jaar tijd zijn we al ver gekomen.’

Waren medewerkers gewend om feedback te vragen?

‘Nee, we hebben een externe trainer, Axelle de Roy, gevraagd om daar aandacht aan te besteden in een training voor onze senioren. Zij leerden daar hoe zij junioren of nieuwe medewerkers konden begeleiden in hun technische ontwikkeling. Als je zelf vraagt om feedback, sta je meer open voor reacties. Je wordt niet overvallen, dus kun je rustiger reageren. Het helpt dan om zo concreet mogelijk vragen te stellen. Dus niet: ‘Hoe vond je mijn presentatie?’, maar: ‘Hoe vond je me voor de groep staan?’ en: ‘Waar had je het meest aan?’ In het voorjaar van 2020 geeft Axelle de Roy voor de tweede keer een workshop. De eerste is goed ontvangen.’

Is de omslag naar het nieuwe beoordelen makkelijk gegaan?

‘Die heeft weinig stof doen opwaaien, al moesten sommige medewerkers er wel aan wennen. Ik heb een afstudeerder gevraagd onderzoek naar de feedbackcultuur te doen. Daaruit bleek dat collega’s elkaar, soms onbewust, spaarden. Ook waren ze niet gewend elkaar aan te spreken als ze ergens niet tevreden over waren.’

Hoe is dat nu?

‘De tendens is dat medewerkers en leidinggevenden eerder bespreekbaar maken wat niet goed loopt – en op een betere manier. Ze geven meer vanuit zichzelf aan wat hen stoort dan dat ze een ander bekritiseren. Tijdens informatiesessies over feedback voor leidinggevenden heb ik een aantal methoden van feedback geven besproken. Om mensen te motiveren is het ook belangrijk om complimenten te geven. Daarnaast hebben medewerkers de mogelijkheid om via Treams feedback te vragen.’

Zien jullie al resultaten?

‘Ik kan de inhoud van de online feedback niet zien, maar wel hoe vaak mensen erom vragen, wie de feedback geven en of het complimenten zijn. Sinds de introductie van dit HR-instrument zijn er in 2019 137 complimenten uitgedeeld, 21 medewerkers vragen regelmatig feedback en 20 mensen geven vaak positieve feedback. Er zijn ook mensen die liever rechtstreeks in gesprek gaan. Dat is natuurlijk prima.’

Heb je een beeld van wie actief feedback vraagt of geeft?

‘Ik had gedacht dat jonge medewerkers eruit zouden springen, omdat ze het vak nog moeten leren. Maar ik zie een mix van leidinggevenden, dertigers, senioren en junioren die net van school komen. Jongeren krijgen tijdens hun studie wel al meer mee dat feedback erbij hoort dan oudere generaties.’

Zijn de beoordelingsgesprekken nu passé?

‘Wel in de oude vorm, ja. We hebben in december of januari nog een eindevaluatie, maar die weegt minder zwaar. Dat gesprek is ook minder eenrichtingsverkeer. Ik stuur van tevoren een lijst met vragen naar de medewerkers om over na te denken.

Wat staat er nog op de agenda?

‘Aan ontwikkeling en feedback blijven we aandacht geven. Dit doen we door in de aanloop naar de evaluatieronde informatiesessies en trainingen te geven.’

Heeft de nieuwe aanpak ook nadelen?

‘Nee, ik ben er juist enthousiast over. En ik merk dat meer aandacht voor persoonlijke ontwikkeling aanslaat en dat er meer complimenten worden gegeven. Op mijn bureau staat een doos met de feedback-kaarten van het bureau van Axelle de Roy. Daar pakken mensen er wel eens één uit. Dan krijgen ze bijvoorbeeld de vraag: ‘Met welke van mijn talenten kan ik je helpen?’ Die positieve benadering spreekt aan.’

Whitepaper | 8 stappen om beoordelen bij hybride werken goed te laten verlopen

8 stappen om beoordelen bij hybride werken goed te laten verlopen

Met hybride werken als nieuwe norm bij de meeste organisaties, geeft de meerderheid van managers aan minder zicht te hebben op het welzijn en functioneren van medewerkers. Hoe worden doelen gesteld, beheerd en beoordeeld als het werk wordt gedaan zonder de fysieke aanwezigheid van de manager? Hoe kunnen managers de prestaties van mensen eerlijk evalueren als ze niet op dezelfde locatie zijn als hun werknemers? Hoe kunnen gaan managers en teams hiermee omgaan? 

Download whitepapers

Whitepaper wetswijzigingen zomer 2022
Poster wetswijzigingen zomer 2022: waar moet HR mee aan de slag?
Checklist Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden - Dit moet je regelen voor 1 augustus 2022
Checklist voor het invoeren van het betaald ouderschapsverlof
Meer downloads

Actueel

Thema | Vakantie en verlof

Kopen en verkopen van vakantiedagen

Lees verder

Klantcase: XpertHR versterkt Schuurman & De Leeuw

Lees verder

Wijziging: nieuwe startpagina voor abonnees

Lees verder

Thema | Vakantie en verlof

Vakantie in coronatijd: wat mag wel en niet?

Lees verder

Thema | Duurzame inzetbaarheid

Hoe houd je babyboomers gemotiveerd voor zij met pensioen gaan?

Lees verder

Thema | Beoordelen

‘Met games haal je bias uit de selectie’

Lees verder

Anticiperen op aanstaande HR-wijzigingen: personeelsbezetting

Lees verder

Thema | Arbeidsvoorwaarden

Arbeidsovereenkomst voor Deliveroo-bezorgers

Lees verder

Footer

Postbus 152
1000 AD Amsterdam

Producten

  • XpertHR
  • XpertHR Zorg
  • XpertHR Flex
  • XpertHR Checkit

Over XpertHR

  • Wie zijn wij?
  • Werken bij XpertHR
  • Persberichten

Contact

  • Help & support
  • Serviceformulier

Volg ons:

Op het gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Terms and conditions, Privacybeleid en Cookie verklaring
XpertHR is part of the LexisNexis® Risk Solutions Group portfolio of brands.
Copyright © 2022 LexisNexis Risk Solutions Group. Auteursrecht voorbehouden.