• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
  • Nederlands
    • United States
    • United Kingdom

Vragen? Neem contact met ons op 020 – 515 95 15

XpertHRXpertHR

Alle HR-informatie op één plek

  • Thema’s
    • Uitgelicht
      • Duurzame inzetbaarheid
      • Verzuim
    • HR Strategie
      • Flexibele werknemers
      • HR-strategie
      • Strategische personeelsplanning
      • Thuiswerken
      • Personeelshandboek
      • Corona & HR
    • In dienst zijn
      • Arbeidsvoorwaarden
      • Arbo
      • Beoordelen
      • Vakantie en verlof
    • Uit dienst
      • Einde Dienstverband
      • Ontslag
        • Afspiegelen
      • Transitievergoeding
  • Gratis downloads
  • Voor wie
    • XpertHR voor bedrijfsgrootte
      • Accountancy & Payroll
      • Informatie voor het MKB
      • Informatie voor 250+ organisaties
  • Oplossingen
    • Oplossingen
      • Product informatie
      • Extra modules
      • Publicaties
      • Klantcases
    • Andere producten
      • XpertHR Zorg
      • XpertHR Flex
      • XpertHR CAO API
      • XpertHR Checkit
  • Inloggen
  • Offerte

Welkom terug!

Wachtwoord vergeten?

Log in

Nog geen abonnement?

Vraag gratis een offerte aan.

Lukt inloggen niet?

Naar Veelgestelde vragen

Je bent hier XpertHR » Corona & HR » Mag ik van mijn winkelmedewerkers vragen om pakketjes te bezorgen?

Mag ik van mijn winkelmedewerkers vragen om pakketjes te bezorgen?

Iedere week beantwoordt XpertHR redacteur Edith van Schie een HR-vraag uit de praktijk in De Financiële Telegraaf. Vandaag: mag ik mijn winkelmedewerkers vragen om pakketjes te bezorgen?

Auteur: Edith van Schie

Ook wij moesten na de laatste persconferentie onze speelgoed-/cadeauartikelenwinkel sluiten. Die zaterdag zijn we begonnen met afhalen en bezorgen van onze artikelen. Mensen uit onze regio kunnen bij ons bestellingen plaatsen, wij pakken de cadeautjes mooi in en zetten de juiste namen erop en mensen kunnen de pakjes op afgesproken tijden afhalen of we brengen ze langs; gegarandeerd op tijd en ze kunnen zo onder de boom! Bijna al onze winkelmedewerkers zijn enthousiast, op drie na. Zij hebben via WhatsApp laten weten dat ze niet komen. Ze schreven “Wij zijn winkelmedewerkers, geen pakketbezorgers”. Mag ik van ze verlangen dat ze komen?

Het antwoord van Xpert Edith van Schie

Ja, dat mag. Natuurlijk hoeft een medewerker niet alle opdrachten van zijn werkgever klakkeloos uit te voeren. Als een werkgever zijn winkelmedewerker zou vragen om de stoep te straten, dan mag hij dat weigeren. Maar het online verkopen, inpakken, afgeven en wegbrengen van bestelde cadeautjes ligt natuurlijk niet zo ver van de normale werkzaamheden verwijderd. Helemaal niet in deze zeer bijzondere tijd en onder deze zeer bijzondere omstandigheden. Het is algemeen bekend dat winkelbedrijven het in het afgelopen jaar al heel lastig hebben gehad en dat de verplichte sluiting in deze periode van het jaar er nog eens extra inhakt. In de wet staat dat een werknemer zich dient te gedragen als “goed werknemer”. Van een goed werknemer mag, zeker onder deze omstandigheden, worden verwacht dat hij zijn schouders eronder zet en aan de slag gaat.

Foto: ANP

Bron: De Financiële Telegraaf

XpertHR: jouw kennispartner in HR-vraagstukken

Altijd snel en betrouwbaar antwoord op al je HR-vragen? Met XpertHR optimaliseer je jouw werkproces met kennisdocumenten, praktische tools, praktijkcases, checklists, voorbeelddocumenten en meer. Met alle informatie op één plek ben je altijd up-to-date. Benieuwd wat XpertHR voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag gratis en vrijblijvend een demo aan.

Vraag een demo aan


Whitepaper | Onderzoeksrapport 'The future of work'

Onderzoeksrapport 'The future of work'

De coronapandemie heeft de werkplek totaal veranderd. Nu het thuiswerkadvies is vervallen, lijkt hybride werken de toekomst. Daarbij mogen werknemers geregeld zelf de keuze maken in welke verhouding ze thuis en op de werkplek zijn. Uitdagingen zijn er in de sociale verbinding en in samenwerking.

Download gratis

Download whitepapers

Poster wetswijzigingen zomer 2022: waar moet HR mee aan de slag?
Checklist Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden - Dit moet je regelen voor 1 augustus 2022
Checklist voor het invoeren van het betaald ouderschapsverlof
Personeelstekort toolkit: 13 stappen om de krappe arbeidsmarkt te lijf te gaan
Meer downloads

Actueel

Thema | Vakantie en verlof

Kopen en verkopen van vakantiedagen

Lees verder

Klantcase: XpertHR versterkt Schuurman & De Leeuw

Lees verder

Wijziging: nieuwe startpagina voor abonnees

Lees verder

Thema | Vakantie en verlof

Vakantie in coronatijd: wat mag wel en niet?

Lees verder

Thema | Duurzame inzetbaarheid

Hoe houd je babyboomers gemotiveerd voor zij met pensioen gaan?

Lees verder

Thema | Beoordelen

‘Met games haal je bias uit de selectie’

Lees verder

Anticiperen op aanstaande HR-wijzigingen: personeelsbezetting

Lees verder

Thema | Arbeidsvoorwaarden

Arbeidsovereenkomst voor Deliveroo-bezorgers

Lees verder

Footer

Postbus 152
1000 AD Amsterdam

Producten

  • XpertHR
  • XpertHR Zorg
  • XpertHR Flex
  • XpertHR Checkit

Over XpertHR

  • Wie zijn wij?
  • Werken bij XpertHR
  • Persberichten

Contact

  • Help & support
  • Serviceformulier

Volg ons:

Op het gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Terms and conditions, Privacybeleid en Cookie verklaring
XpertHR is part of the LexisNexis® Risk Solutions Group portfolio of brands.
Copyright © 2022 LexisNexis Risk Solutions Group. Auteursrecht voorbehouden.