Ook wij moesten na de laatste persconferentie onze speelgoed-/cadeauartikelenwinkel sluiten. Die zaterdag zijn we begonnen met afhalen en bezorgen van onze artikelen. Mensen uit onze regio kunnen bij ons bestellingen plaatsen, wij pakken de cadeautjes mooi in en zetten de juiste namen erop en mensen kunnen de pakjes op afgesproken tijden afhalen of we brengen ze langs; gegarandeerd op tijd en ze kunnen zo onder de boom! Bijna al onze winkelmedewerkers zijn enthousiast, op drie na. Zij hebben via WhatsApp laten weten dat ze niet komen. Ze schreven “Wij zijn winkelmedewerkers, geen pakketbezorgers”. Mag ik van ze verlangen dat ze komen?
Het antwoord van Xpert Edith van Schie
Ja, dat mag. Natuurlijk hoeft een medewerker niet alle opdrachten van zijn werkgever klakkeloos uit te voeren. Als een werkgever zijn winkelmedewerker zou vragen om de stoep te straten, dan mag hij dat weigeren. Maar het online verkopen, inpakken, afgeven en wegbrengen van bestelde cadeautjes ligt natuurlijk niet zo ver van de normale werkzaamheden verwijderd. Helemaal niet in deze zeer bijzondere tijd en onder deze zeer bijzondere omstandigheden. Het is algemeen bekend dat winkelbedrijven het in het afgelopen jaar al heel lastig hebben gehad en dat de verplichte sluiting in deze periode van het jaar er nog eens extra inhakt. In de wet staat dat een werknemer zich dient te gedragen als “goed werknemer”. Van een goed werknemer mag, zeker onder deze omstandigheden, worden verwacht dat hij zijn schouders eronder zet en aan de slag gaat.
Foto: ANP
Bron: De Financiële Telegraaf
XpertHR: jouw kennispartner in HR-vraagstukken
Altijd snel en betrouwbaar antwoord op al je HR-vragen? Met XpertHR optimaliseer je jouw werkproces met kennisdocumenten, praktische tools, praktijkcases, checklists, voorbeelddocumenten en meer. Met alle informatie op één plek ben je altijd up-to-date. Benieuwd wat XpertHR voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag gratis en vrijblijvend een demo aan.