Een werkgever geeft toe dat binnen haar bedrijf ook best wel eens opmerkingen worden gemaakt die je ‘ongepast’ kunt noemen. Dat is een beetje zo gegroeid. De meeste collega’s lachen erom. Moet je daar iets mee als werkgever?
Het antwoord van Xpert Edith van Schie
Jazeker! Dat collega’s lachen om ongepaste opmerkingen betekent meestal niet dat ze de opmerkingen grappig vinden. Lachen is vaak een reactie op het ongemakkelijke gevoel dat dit soort opmerkingen teweegbrengt. Ik denk ook dat het goed is om te realiseren dat mensen zich over het algemeen inhouden als ‘de baas’ erbij is. Als zelfs ongepaste opmerkingen gemaakt worden in het bijzijn van de werkgever, dan zal dat zeker niet minder zijn als hij er niet bij is.
Ongepaste opmerkingen horen op een werkvloer en in een werksituatie simpelweg niet thuis. Het geeft mensen een gevoel van onveiligheid die je als werkgever moet voorkomen. Dat ben je niet alleen moreel verplicht aan je werknemers, maar de wet schrijft dat ook voor.
The Voice is denk ik een hele goede aanleiding om dit eens stevig aan de orde te stellen. Praat er regelmatig met elkaar over, desnoods onder begeleiding van een deskundige en in verschillende samenstellingen. Een cultuurverandering heeft veel tijd en aandacht nodig. Stel ook duidelijke gedragsregels op, draag die uit én handhaaf ze strikt en streng. Zorg dat de leidinggevenden dat ook doen. Zorg voor een interne én een externe vertrouwenspersoon en voor een klachtenprocedure.
Fotobron: Unsplash