• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
  • Nederlands
    • United States
    • United Kingdom

Vragen? Neem contact met ons op 020 – 515 95 15

XpertHRXpertHR

Alle HR-informatie op één plek

  • Thema’s
    • Uitgelicht
      • Duurzame inzetbaarheid
      • Verzuim
    • HR Strategie
      • Flexibele werknemers
      • HR-strategie
      • Strategische personeelsplanning
      • Thuiswerken
      • Personeelshandboek
      • Corona & HR
    • In dienst zijn
      • Arbeidsvoorwaarden
      • Arbo
      • Beoordelen
      • Vakantie en verlof
    • Uit dienst
      • Einde Dienstverband
      • Ontslag
        • Afspiegelen
      • Transitievergoeding
  • Whitepapers
  • Product
    • Product
      • Productinformatie
      • Extra modules
      • Publicaties
      • Klantcases
    • Andere producten
      • XpertHR Zorg
      • XpertHR Flex
      • XpertHR CAO API
      • XpertHR Checkit
  • Abonnementen
    • XpertHR voor bedrijfsgrootte
      • Accountancy & Payroll
      • Informatie voor het MKB
      • Informatie voor 250+ organisaties
  • Inloggen
  • Offerte

Welkom terug!

Wachtwoord vergeten?

Log in

Nog geen abonnement?

Vraag gratis een offerte aan.

Lukt inloggen niet?

Naar Veelgestelde vragen

Je bent hier XpertHR » Reboarding » Terug naar kantoor? Gebruik deze 5 tips

Terug naar kantoor? Gebruik deze 5 tips

De versoepelingen komen in zicht en zo ook de terugkeer naar kantoor. Om die zo goed mogelijk te laten verlopen staan hier de 5 handvatten op een rij.

Auteur: Redactie

1. Gebruik een reboardingsschema

Met een reboardingsschema geef je jezelf het juiste overzicht om de terugkeer naar kantoor in goede banen te leiden. Zo weet je precies waar je het accent op moet leggen per fase en per doelgroep. Of je als bedrijf in de beginfase van reboarding zit of in een later stadium: dit schema weergeeft wat je als medewerker, als team en als management kunt doen en welke vragen je kunt stellen aan jezelf, je team of de medewerkers.

Je kunt het schema hier ook downloaden.

2. Neem deze hygiënemaatregelen tegen het coronavirus

Een goede hygiëne blijft ontzettend belangrijk bij voorkoming van verspreiding van het coronavirus. Uiteraard wil je niet dat jouw personeel ziek wordt. Bovendien ben je het aan het personeel verplicht om hen zo gezond mogelijk hun werk te laten verrichten. Hieronder gemakkelijke tips:

  • Breng in kaart wie de risicogroepen zijn onder de medewerkers
  • Maak afspraken met het schoonmaakbedrijf
  • Zorg voor opgeruimde bureaus en werkplekken
  • Desinfecteer ook voertuigen of andere middelen die gebruikt worden
  • Zorg voor goede handhygiëne
  • Zorg voor schoon servies
  • Plaats afsluitbare prullenbakken
  • Geef mee dat handen schudden achterwege blijft

Zie hier meer Hygiënemaatregelen op de werkvloer en Aanvullende eisen in Arbobesluit voor bestrijding corona.

3. Ken regels rondom reiskostenvergoeding in tijden van corona

De regeling voor de onbelaste vaste reiskostenvergoeding is sinds het uitbreken van de coronacrisis al een aantal keren met een paar maanden verlengd. Het blijft raadzaam om een plan klaar te hebben liggen, voor het geval de regeling daadwerkelijk per 1 oktober afloopt. Dat is ook het geval als je van plan bent om werknemers voortaan sowieso meer thuis te laten werken.

Inventariseer daarvoor 1) welke werknemers een vaste reiskostenvergoeding ontvangen en 2) wat hun reispatroon zal zijn na de datum waarop de regeling afloopt. Bepaal vervolgens a) welke werknemers nog in aanmerking komen voor de vaste reiskostenvergoeding en b) met welke werknemers andere afspraken moeten worden gemaakt.

Maak je per 1 oktober (of eerder) andere afspraken met werknemers over de reiskostenvergoeding (bijvoorbeeld dat de werknemer de reizen per reis moet declareren), moet je een wijziging moeten vastleggen in het reiskostenreglement of de arbeidsovereenkomst. Ook moet je ervoor zorgen dat het feitelijk mogelijk is om nieuwe afspraken na te komen, bijvoorbeeld door een systeem te introduceren voor reiskostendeclaraties.

4. Voer een thuiswerkregeling in

Veel medewerkers werken momenteel geheel of gedeeltelijk thuis. Nu de zomervakantie voorbij is kan het zo zijn dat een grote groep werknemers (voornamelijk) thuis wil blijven werken. Deze zaken kun je in een thuiswerkregeling opnemen:

  • in welke functies (of functiegroepen) thuis kan worden gewerkt;
  • aantal dagen dat er thuis gewerkt kan worden (bijvoorbeeld maximaal twee dagen per week of de helft van de werktijd om te voorkomen dat werknemers op al te grote afstand van hun werk komen te staan);
  • bereikbaarheid/tijdstippen;
  • werkruimte-inrichting door de werkgever, vergoeding, verstrekking of terbeschikkingstelling;
  • hoe de controle op de werkplek plaatsvindt, arbeidsomstandigheden;
  • vergoedingen voor gebruik privé-uitrusting en -middelen;
  • eventuele geheimhouding en beveiliging bedrijfsgegevens;
  • eventuele aansprakelijkheid (computervirussen, beschadiging bedrijfsmiddelen, et cetera).

In de volledige checklist zijn overige aandachtspunten opgenomen die belangrijk zijn bij het invoeren van een thuiswerkregeling.

5. Houd arboproof thuiswerkplekken op je radar

De combinatie van op kantoor aanwezig zijn en thuiswerken zal het nieuwe normaal zijn voor veel werknemers. Met dit nieuwe normaal komen verschillende vragen naar boven om het hybride werken beleid goed neer te zetten. Wellicht moet je ook na corona een arboproof thuiswerkplek bieden, en huidige thuiswerkplekken arboproof houden. Zie hier hoe je dat doet.

Fotobron: Unsplash

XpertHR: jouw kennispartner in HR-vraagstukken

Altijd snel en betrouwbaar antwoord op al je HR-vragen? Met XpertHR optimaliseer je jouw werkproces met kennisdocumenten, praktische tools, praktijkcases, checklists, voorbeelddocumenten en meer. Met alle informatie op één plek ben je altijd up-to-date. Benieuwd wat XpertHR voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag gratis en vrijblijvend een demo aan.

Vraag een demo aan

Download whitepapers

Checklist voor het invoeren van het betaald ouderschapsverlof
Personeelstekort toolkit: 13 stappen om de krappe arbeidsmarkt te lijf te gaan
Het vernieuwde ouderschapsverlof: alles wat HR nu moet weten
8 stappen om beoordelen bij hybride werken goed te laten verlopen
Meer downloads

Actueel

Thema | Vakantie en verlof

Kopen en verkopen van vakantiedagen

Lees verder

Klantcase: XpertHR versterkt Schuurman & De Leeuw

Lees verder

Wijziging: nieuwe startpagina voor abonnees

Lees verder

Thema | Vakantie en verlof

Vakantie in coronatijd: wat mag wel en niet?

Lees verder

Thema | Einde dienstverband

Wat is het gevolg van een foutje in een concurrentiebeding?

Lees verder

Thema | Arbo

'Benader vluchtelingen niet als hulpeloze slachtoffers'

Lees verder

Thema | Vakantie en verlof

Mag een vertrekkende werknemer al zijn vakantiedagen opnemen?

Lees verder

Thema | Arbeidsvoorwaarden

Loonkloof vrouwen en mannen kleiner

Lees verder

Footer

Postbus 152
1000 AD Amsterdam

Producten

  • XpertHR
  • XpertHR Zorg
  • XpertHR Flex
  • XpertHR Checkit

Over XpertHR

  • Wie zijn wij?
  • Werken bij XpertHR
  • Persberichten

Contact

  • Help & support
  • Serviceformulier

Volg ons:

Op het gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Terms and conditions, Privacybeleid en Cookie verklaring
XpertHR is part of the LexisNexis® Risk Solutions Group portfolio of brands.
Copyright © 2022 LexisNexis Risk Solutions Group. Auteursrecht voorbehouden.