
Viisi is een bedrijf met een missie. ‘Let’s change finance’, staat op de website. De organisatie werkt met zelfsturende teams en het salarismodel is transparant. Niet de klant, maar de ruim zestig medewerkers staan op de eerste plaats. De gedachte is: als zij met plezier werken, rolt de rest er wel achteraan. De hypotheekadviesketen is vooral gericht op young professionals, starters en expats en heeft dertig vestigingen in Nederland. Via een zoom-verbinding vertelt zelforganisatie-coach Marc-Peter Pijper vanuit zijn keuken over het alternatieve arbeidscontract.
‘Wij willen er een feestje van maken als nieuwe collega’s bij ons komen werken. Als blijk van dankbaarheid geven wij dit vrolijke kunstwerk in plaats van een saai arbeidscontract. De eerste vijf exemplaren hebben we half juli 2022 feestelijk uitgereikt. Mensen die al bij ons werken, krijgen het kunstwerkje van 40 bij 40 centimeter ook. Ik denk dat ik het thuis in mijn werkkamer boven mijn bureau hang.’
Wat bracht jullie bij tekenaar Joost Swarte?
‘We kenden zijn illustraties, voorpagina’s van The New Yorker en ontwerpen voor postzegels al. Hij heeft de tekenstijl van Hergé, de bedenker van stripheld Kuifje. Die heeft hij de klare lijn genoemd en dat spreekt ons aan. Nuchter, transparant en foutloos, zoals wij dat als serieus financieel adviesbureau ook willen zijn. Joost Swarte is heel toegankelijk; hij nodigde ons meteen uit in zijn atelier.’
In de tekening zit vast veel symboliek. Wat willen jullie ermee zeggen?

‘We hebben Joost in de briefing meegegeven dat we met onze teams aan iets duurzaams willen bouwen. De planten die hij laat groeien staan voor onze klanten die we begeleiden in hun financiële carrière. Het circulaire aspect komt terug in het water dat uit de lucht komt en het mannetje met de waterslang. De QR-code aan de rechterkant verwijst naar de website waar we het contract kort uitwerken.’
‘Ellenlange juridische teksten zijn niet meer nodig, omdat werkgevers en werknemers in ons arbeidsrecht al goed beschermd zijn. Bovendien willen wij vertrouwen uitstralen in plaats van wantrouwen. Dat laatste voert nog de boventoon in arbeidscontracten. Je hoeft maar een paar afspraken vast te leggen, bijvoorbeeld over het aantal werkuren per week, het salaris en het aantal vakantiedagen. Die hebben we opgenomen in de welkomstbrief waarin we ook uitleg geven over het inwerkprogramma. Voor meer informatie verwijzen we naar onze website.’
‘Wij willen er een feestje van maken als nieuwe collega’s bij ons komen werken’
Marc-Peter Pijper, Viisi
Was het lastig om de tekst compact te houden?
‘Het had wel wat voeten in de aarde om dit contract rechtsgeldig te maken. We hebben een arbeidsjurist kritisch laten kijken naar de meest voorkomende afspraken in overeenkomsten. Wat is het nut ervan en stralen ze vertrouwen uit? Ik kan me voorstellen dat een bedrijf met veel patenten meer moet vastleggen in een concurrentiebeding. Maar als het gaat over geheimhouding, dan werken wij volgens de regels van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Daarvoor legt iedere nieuwe collega een financiële eed of belofte af. Die afspraak hoef je dus niet meer in een arbeidscontract te zetten.’
‘We wilden wel vastleggen dat alle collega’s actief bijdragen aan een werkplek waarin ze respectvol met elkaar omgaan. Inclusief onzekerheden, seksuele geaardheid, afkomst, religie, gewoonten, gender en unieke talenten. En dat ze grensoverschrijdend gedrag voorkomen door elkaar aan te spreken. Deze thema’s staan op de openbare pagina’s over werken bij Viisi.’
Er zijn al contracten in de lay-out van een chocoladewikkel of in stripvorm. Is dit de nieuwe trend?
‘Tony’s Chocolonely heeft in 2020 de toon gezet met een arbeidsovereenkomst van één A4’tje. Dat was al een mooie geste om een eind te maken aan paginalange juridische teksten. Ik vind het een goede ontwikkeling dat bedrijven meer nadenken over hun uitstraling en toegankelijkheid. Maar het moet wel in hun dna zitten om mensen op de eerste plaats te zetten. Arbeidscontracten zoals ons kunstwerk en de infographic van Tony’s zijn uitingen van de bedrijfscultuur. Als dat niet zo is, doen organisaties aan window dressing.’
Lees hier meer artikelen in het thema Arbeidsvoorwaarden