• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
  • Nederlands
    • United States
    • United Kingdom

Vragen? Neem contact met ons op 020 – 515 95 15

XpertHRXpertHR

Alle HR-informatie op één plek

  • Thema’s
    • Uitgelicht
      • Duurzame inzetbaarheid
      • Verzuim
    • HR Strategie
      • Flexibele werknemers
      • HR-strategie
      • Strategische personeelsplanning
      • Thuiswerken
      • Personeelshandboek
      • Corona & HR
    • In dienst zijn
      • Arbeidsvoorwaarden
      • Arbo
      • Beoordelen
      • Vakantie en verlof
    • Uit dienst
      • Einde Dienstverband
      • Ontslag
        • Afspiegelen
      • Transitievergoeding
  • Gratis downloads
  • Voor wie
    • XpertHR voor bedrijfsgrootte
      • Accountancy & Payroll
      • Informatie voor het MKB
      • Informatie voor 250+ organisaties
  • Oplossingen
    • Oplossingen
      • Product informatie
      • Extra modules
      • Publicaties
      • Klantcases
    • Andere producten
      • XpertHR Zorg
      • XpertHR Flex
      • XpertHR CAO API
      • XpertHR Checkit
  • Inloggen
  • Offerte

Welkom terug!

Wachtwoord vergeten?

Log in

Nog geen abonnement?

Vraag gratis een offerte aan.

Lukt inloggen niet?

Naar Veelgestelde vragen

Je bent hier XpertHR » Zo kan een organisatie menselijker worden

Zo kan een organisatie menselijker worden

Voldoening, vertrouwen en verbinding. Die drie v’s zijn aanwezig in organisaties waar medewerkers zich gewaardeerd en uitgedaagd voelen. HR kan daar bij uitstek aan bijdragen. Bijvoorbeeld door nooit meer te vragen: ‘Welk nummer ben jij?’ Interview met bedrijfskundige Marjon Bohré die het boek ‘De menselijke organisatie’ schreef.

Auteur: Jolan Douwes

Menselijk is een vaag begrip, erkent Marjon Bohré in de inleiding van haar boek. Volgens de definitie is iemand dan bijvoorbeeld toegeeflijk of welwillend. Dat klinkt niet zakelijk. Toch heeft een menselijke benadering volgens de bedrijfskundige en organisatiepsycholoog wel degelijk een positief effect op bedrijfsresultaten. ‘Al zou dat niet de belangrijkste reden moeten zijn om ernaar te streven.’ Van Marjon Bohré verscheen eerder ‘De Perfectieparadox’ waarin ze perfectionisme een verslaving noemt.

Bedrijfskundige Marjon Bohré

Je schreef dit boek voor leiders. Valt HR daar ook onder?

‘Zeker, ik citeer in de inleiding hoe de Amerikaanse hoogleraar en auteur Brené Brown leiders omschrijft: het gaat niet om een hoge functie in de hiërarchie, maar om het zien van potentie in mensen en processen en het helpen bij de ontwikkeling daarvan. HR-professionals hebben die rol bij uitstek. Zij hebben te maken met de menselijke kant van hun organisatie en werken ook nog eens met personeelssystemen en procedures.

‘Ik heb wel moeite met de term HR. Die impliceert dat mensen een hulpmiddel zijn om organisatiedoelen te halen. Op de radio hoorde ik laatst een spotje met de tekst: ‘Als mensen je kapitaal zijn, waarom beperk je dan het opleidingsbudget?’ Goedbedoeld, maar je reduceert mensen dan tot dingen. Bij verschillende organisaties ben ik hoofd P&O geweest. Toen gebruikte ik ook al liever dat woord dan HR, al had ik nog niet de inhoudelijke onderbouwing die ik nu heb.’

En de naam XpertHR?

‘Het lijkt me verstandig om over die titel na te denken. Human Resource, menselijk kapitaal, klinkt bedrijfseconomisch. Ik raad P&O-medewerkers ook aan om alle beleidsstukken door te pluizen op taalgebruik. Wat betekent het om mens te zijn in deze organisatie? In mijn boek schrijf ik dat een medewerker met een vraag over zijn reiskostenvergoeding bij een P&O-adviseur komt. Het eerste wat zij vraagt, is: ‘Welk nummer ben je?’

Te strenge procedures

Onpersoonlijk taalgebruik kan volgens de auteur effect hebben op de motivatie of het zelfvertrouwen van werknemers. Ze geeft het voorbeeld van een leidinggevende die de naam van medewerkster Sun Yin steeds verkeerd uitspreekt. Ook kantoren waar niemand iets persoonlijks mag neerzetten kunnen een onwelkom gevoel geven. En te strenge procedures kunnen frustreren.

Marjon Bohré: ’Nu P&O een groot deel van de administratie heeft geautomatiseerd, is er minder contact met medewerkers. Daardoor wordt het nog belangrijker om ervoor te waken dat ze in computersystemen niet tussen wal en schip vallen. Ik beschrijf een jonge vader die met zijn leidinggevende overlegt over het opleidingsbudget. Het aanbod is vooral gericht op digitale vaardigheden. Maar hij is meer gebaat bij stressmanagement. Voor medewerkers met afwijkende wensen moet ruimte zijn. Dan voelen ze zich ook meer gehoord.’

Hoe raad je aan om te werken aan voldoening, verbinding en vertrouwen?

‘P&O kan op het gebied van voldoening helpen om mee te zoeken naar ontwikkelmogelijkheden op het gebied van scholing of doorstroom. Jobcrafting is een manier om kijken welke taken het best bij teams passen. Als mensen het gevoel hebben dat ze zinvol werk doen, geeft dat ook meer voldoening.

‘Bij verbinding hoort het gevoel deel uit te maken van een team, een afdeling en een organisatie. De beste remedie tegen anonimiteit is: zorgen dat collega’s elkaar beter leren kennen. Het creëren van een overkoepelende identiteit blijft belangrijk, al hebben we soms het idee dat we heel individualistisch zijn; ieder mens wil graag ergens bij horen. Ken je de anekdote van de Amerikaanse president John F. Kennedy die in de jaren zestig bij de ruimtevaartorganisatie NASA komt? Hij vraagt aan een medewerker met een bezem wat hij voor werk doet. ‘Ik help een man op de maan te krijgen, meneer de President’, antwoordt de schoonmaker.

Het kan altijd beter

‘Bij vertrouwen hoort grenzen stellen, weten wat in een organisatie wel en niet passend is. Het helpt ook als je je afspraken nakomt en je verantwoordelijkheid neemt. Ik pleit voor een positieve benadering. Kritische mensen krijgen vaak meer waardering dan enthousiastelingen. Maar als ik me afvraag waar ik blij van word, dan is het eerder van een positieve instelling dan van: ‘Het kan altijd beter.’

Zo kan HR er volgens Marjon Bohré voor zorgen dat personeelsinstrumenten, zoals de formulieren voor functioneringsgesprekken, positief geformuleerd zijn. Zo krijgen leidinggevenden handvatten om vooral de kwaliteiten van hun medewerkers te benadrukken en te bespreken hoe zij hun positieve punten verder kunnen ontwikkelen.

Heeft HR die drie V’s zelf ook niet nodig?

‘Absoluut! Daar komt net zo goed voor dat collega’s zich niet menselijk behandeld voelen. Zij krijgen soms medewerkers aan het bureau of in de mail die communiceren op een manier waar de honden geen brood van lusten. Die zijn dan zo gefrustreerd of kwaad dat P&O het kan krijgen. Leidinggevenden kunnen soms zo klaar zijn met een medewerker dat ze sommeren: regel maar een vaststellingsovereenkomst. Is er dan een dossier van die persoon? Nee, want de leidinggevende mijdt moeilijke gesprekken.

‘Ik adviseer P&O net zo goed om grenzen te stellen. Het is niet OK om schuttingtaal te gebruiken. En als een leidinggevende geen feedbackgesprekken kan of wil houden, kunnen wij niet akkoord gaan met ontslag.’

In je boek mis ik voorbeelden van menselijke organisaties.

‘Ik heb ooit een artikel geschreven over een bedrijf waar ze de drie V’s goed aanpakten. Een jaar later was de directeur weggestuurd door de aandeelhouders en van haar beleid was niets meer over. Zo fragiel kan het zijn. Dat weerhoudt me ervan voorbeelden te geven. Er is nog veel zendingswerk te verrichten. Al hoop ik op een volgend boek met succesverhalen.’

Fotobron: Unsplash

Whitepaper | 8 stappen om beoordelen bij hybride werken goed te laten verlopen

8 stappen om beoordelen bij hybride werken goed te laten verlopen

Met hybride werken als nieuwe norm bij de meeste organisaties, geeft de meerderheid van managers aan minder zicht te hebben op het welzijn en functioneren van medewerkers. Hoe worden doelen gesteld, beheerd en beoordeeld als het werk wordt gedaan zonder de fysieke aanwezigheid van de manager? Hoe kunnen managers de prestaties van mensen eerlijk evalueren als ze niet op dezelfde locatie zijn als hun werknemers? Hoe kunnen gaan managers en teams hiermee omgaan? 

XpertHR: jouw kennispartner in HR-vraagstukken

Altijd snel en betrouwbaar antwoord op al je HR-vragen? Met XpertHR optimaliseer je jouw werkproces met kennisdocumenten, praktische tools, praktijkcases, checklists, voorbeelddocumenten en meer. Met alle informatie op één plek ben je altijd up-to-date. Benieuwd wat XpertHR voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag gratis en vrijblijvend een demo aan.

Vraag een demo aan

Download whitepapers

Poster wetswijzigingen zomer 2022: waar moet HR mee aan de slag?
Checklist Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden - Dit moet je regelen voor 1 augustus 2022
Checklist voor het invoeren van het betaald ouderschapsverlof
Personeelstekort toolkit: 13 stappen om de krappe arbeidsmarkt te lijf te gaan
Meer downloads

Veelgestelde vragen

Kan ik een webinar terugkijken?
Ja dit is zeker mogelijk. Indien je XpertHR klant bent kun je ze direct in het product vinden. Na +/- een uur na het webinar staan deze al in het product. Als je geen klant ben maar je wel hebt aangemeld voor het webinar, kun je de link/URL terugvinden in het mailtje wat je een uur voor livegang van het webinar ontvangt, met hierin de link naar het webinar. Daar kun je ook het webinar terugkijken.

Actueel

Thema | Vakantie en verlof

Kopen en verkopen van vakantiedagen

Lees verder

Klantcase: XpertHR versterkt Schuurman & De Leeuw

Lees verder

Wijziging: nieuwe startpagina voor abonnees

Lees verder

Thema | Vakantie en verlof

Vakantie in coronatijd: wat mag wel en niet?

Lees verder

Thema | Duurzame inzetbaarheid

Hoe houd je babyboomers gemotiveerd voor zij met pensioen gaan?

Lees verder

Thema | Beoordelen

‘Met games haal je bias uit de selectie’

Lees verder

Anticiperen op aanstaande HR-wijzigingen: personeelsbezetting

Lees verder

Thema | Arbeidsvoorwaarden

Arbeidsovereenkomst voor Deliveroo-bezorgers

Lees verder

Footer

Postbus 152
1000 AD Amsterdam

Producten

  • XpertHR
  • XpertHR Zorg
  • XpertHR Flex
  • XpertHR Checkit

Over XpertHR

  • Wie zijn wij?
  • Werken bij XpertHR
  • Persberichten

Contact

  • Help & support
  • Serviceformulier

Volg ons:

Op het gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Terms and conditions, Privacybeleid en Cookie verklaring
XpertHR is part of the LexisNexis® Risk Solutions Group portfolio of brands.
Copyright © 2022 LexisNexis Risk Solutions Group. Auteursrecht voorbehouden.