
De informatieavonden met persoonlijk financieel advies slaan aan bij Kasparov Finance & BI. Sinds de start in de herfst van 2022 zitten ze vol. Het Bredase bedrijf is gespecialiseerd in detachering, werving en selectie en Business Intelligence, gericht op de profit-sector. De bijna honderd vaste medewerkers zijn gemiddeld jonger dan dertig jaar, een groot deel is starter.
Begin 2023 kregen alle medewerkers een marktconforme salarisverhoging. HR-adviseur Anieke Ouwerkerk: ‘Als werkgever kunnen we de inflatie en hoge energiekosten niet wegnemen. We zochten naar een structurele manier om onze medewerkers financieel te ondersteunen en hun kennis te vergroten. Een deel werkt bij Finance, maar het is toch iets anders als je zelf vragen hebt over je inkomsten en uitgaven.’
Op de werkvloer merkte de HR-adviseur al langer dat er onrust was over de hoge inflatie, de gestegen vaste kosten en de prijs van de boodschappen. Ze heeft niet de indruk dat haar collega’s hun rekeningen niet meer kunnen betalen. ‘Maar ik hoor wel dat sommigen niets meer overhouden om te sparen. Of niet meer naar de Albert Heijn gaan, maar naar de Lidl of de markt. Toen een financieel adviseur zich bij ons meldde, zijn we daarmee gaan praten.’
Animo groot
De eerste training van MisterBrightside was in oktober 2022. Ruim veertig medewerkers schreven zich in twee maanden in. In groepen van maximaal vijftien personen kregen ze advies over sparen en beleggen, maar ook over het kopen van een (eerste) huis en mogelijkheden om eerder met pensioen te gaan.
Anieke Ouwerkerk: ‘Ik heb zelf ook een keer meegedaan en dat was nuttig. Vooral voor het opfrissen van mijn HR-kennis, als het gaat om zaken als arbeidsongeschiktheid en pensioen. Persoonlijk vond ik het beleggingsverhaal interessant, daar was ik nog niet in thuis. Ik wist niet dat je al vanaf 150 euro kunt inleggen.’
Als medewerkers na de training persoonlijk financieel advies willen, betaalt het bedrijf de helft van het bedrag mee. In 2022 is zes keer van dit aanbod gebruikgemaakt, bijvoorbeeld door iemand die met zijn partner een huis wilde kopen. Ouwerkerk weet wie de training volgen, maar ze krijgt geen privacygevoelige informatie. Dat zou ze ook niet willen. ‘Als medewerkers financiële problemen hebben, hoop ik dat ze me dat zelf vertellen.’
‘Als collega’s bij je aankloppen vanwege geldstress, neem hun verhaal dan serieus en kom in actie’
Signalen
In Nederland hebben drie op de vijf bedrijven medewerkers met geldproblemen, blijkt uit onderzoek van het Nibud. Zij zijn zeven dagen per jaar vaker ziek. Voor werkgevers zijn er meer signalen dat er mogelijk geldzorgen zijn. Iemand kan bijvoorbeeld vaak geld lenen bij collega’s, vragen om meer werkuren of zelfs fraude of diefstal plegen. Volgens de budgetvoorlichter is een werkgever per jaar gemiddeld 13 duizend euro kwijt aan een werknemer met schulden.
In dagblad Trouw zegt een Nibud-woordvoerster dat collega’s met geldproblemen minder concentratie kunnen hebben, gestrest of slordig kunnen zijn of er niet verzorgd kunnen uitzien. Vaak verzwijgen ze de oorzaak. ‘Uit schaamte of omdat ze bang zijn dat het nadelige gevolgen kan hebben, bijvoorbeeld dat hun contract niet wordt verlengd.’
Lening of voorschot
Bij Conservator Group, een bedrijf in de afval- en energiesector, werd op een andere manier duidelijk dat er medewerkers waren met geldzorgen. De HR-manager vertelt op de website van Budgetcoach.nl dat er bij verschillende collega’s loonbeslag was aangevraagd. Anderen vroegen om een lening of een voorschot, omdat ze het met hun salaris niet meer redden. Het bedrijf besloot budgetcoaches in te schakelen die bij mensen thuis meedenken over oplossingen. Medewerkers waarderen dat en ze hebben er baat bij, vertelt de HR-manager van het bedrijf met vestigingen in o.a. Rotterdam.
Voor HR-adviseur Anieke Ouwerkerk van Kasparov Finance & BI in Breda zijn de informatieavonden ook een extraatje dat nieuw personeel kan aanspreken. ‘Dit kan een aantrekkelijk onderdeel van onze arbeidsvoorwaarden zijn. We nemen het mee in onze presentatie tijdens de introductie en gaan het wellicht ook op onze website zetten.’
Tips voor HR
Heeft ze nog een advies voor HR-collega’s die overwegen om hun personeel budgettrainingen aan te bieden? ‘Vraag in je netwerk wie goede ervaringen heeft met een bureau. Je kunt wel op internet zoeken, maar persoonlijk contact lijkt me beter. Belangrijk is dat medewerkers zich tijdens een training bijvoorbeeld veilig genoeg voelen om persoonlijke vragen te stellen.’
‘Mijn tweede tip is: als collega’s bij je aankloppen vanwege geldstress, neem hun verhaal dan serieus en kom in actie. Ga een vertrouwelijk gesprek met hen aan en kijk wat er van de kant van de werkgever mogelijk is. Denk aan een voorschot op het vakantiegeld of een persoonlijk gesprek met een financieel adviseur of budgetcoach, gefaciliteerd door de werkgever. Die kosten zijn veel lager dan de kosten van langdurige uitval, vanwege fysieke of en mentale problemen. Mensen met geldstress kunnen ook gekke dingen gaan doen. Dat kun je maar beter voorkomen.’
Lees hier meer artikelen in het thema Personeelsbeleid!
Bron: ANP