• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
  • Nederlands
    • United States
    • United Kingdom

Vragen? Neem contact met ons op 020 – 515 95 15

XpertHRXpertHR

Alle HR-informatie op één plek

  • Thema’s
    • Uitgelicht
      • Duurzame inzetbaarheid
      • Verzuim
    • HR Strategie
      • Flexibele werknemers
      • HR-strategie
      • Strategische personeelsplanning
      • Thuiswerken
      • Personeelshandboek
      • Corona & HR
    • In dienst zijn
      • Arbeidsvoorwaarden
      • Arbo
      • Beoordelen
      • Vakantie en verlof
    • Uit dienst
      • Einde Dienstverband
      • Ontslag
        • Afspiegelen
      • Transitievergoeding
  • Whitepapers
  • Product
    • Product
      • Productinformatie
      • Extra modules
      • Publicaties
      • Klantcases
    • Andere producten
      • XpertHR Zorg
      • XpertHR Flex
      • XpertHR CAO API
      • XpertHR Checkit
  • Abonnementen
    • XpertHR voor bedrijfsgrootte
      • Accountancy & Payroll
      • Informatie voor het MKB
      • Informatie voor 250+ organisaties
  • Inloggen
  • Offerte

Welkom terug!

Wachtwoord vergeten?

Log in

Nog geen abonnement?

Vraag gratis een offerte aan.

Lukt inloggen niet?

Naar Veelgestelde vragen

Je bent hier XpertHR » Personeelsbeleid » Wat als de klachtencommissie een klacht niet in behandeling wil nemen?

Wat als de klachtencommissie een klacht niet in behandeling wil nemen?

Een medewerkster dient een klacht in wegens grensoverschrijdend gedrag. Echter wil de klachtencommissie de klacht niet in behandeling nemen. Wat nu?

Auteur: Edith van Schie

Afgelopen donderdag heeft een van mijn medewerksters mij verteld dat zij recent is lastiggevallen en betast door één van de collega’s. Zij gaf aan dat ze weet dat deze collega meerdere medewerksters lastig heeft gevallen en dat ze wel een klacht wil indienen, maar dat ze niet wil dat hij weet dat zij de klacht heeft ingediend. Wij hebben een vertrouwenspersoon naar wie ik haar heb doorverwezen. Ook heb ik de klacht doorgestuurd naar onze klachtencommissie grensoverschrijdend gedrag. Maar nu laat onze klachtencommissie weten dat ze de klacht niet in behandeling nemen. Wat nu?

Het antwoord

Een klachtencommissie grensoverschrijdend gedrag kan een anonieme klacht inderdaad niet in behandeling nemen. De reden daarvan is dat zo een commissie hoor en wederhoor moet toepassen. Dat betekent dat de commissie degene die de klacht heeft ingediend moet horen, maar ook degene over wie is geklaagd. Als degene over wie is geklaagd niet weet wie heeft geklaagd en over welk incident of over welke incidenten; wie, wat, hoe, wanneer en waar hij zich zou hebben misdragen, dan kan hij zich niet verweren.

Dat betekent natuurlijk niet dat het daarmee klaar is. Naar aanleiding van het verhaal van de medewerkster en met haar opmerking dat zij weet dat meerdere medewerksters met het grensoverschrijdende gedrag van deze collega te maken hebben, moet zo snel mogelijk actie worden ondernomen. Een bedrijfsrecherchebureau of ander onderzoeksbureau zou onderzoek kunnen doen, maar ik zou eerst overleggen met de vertrouwenspersoon over een juiste aanpak.

Praktijkvragen over grensoverschrijdend gedrag

  • Hoe weet je of medewerkers op de hoogte zijn van een protocol voor grensoverschrijdend gedrag?
  • Wat is de rol van HR bij grensoverschrijdend gedrag?
  • Welke rol heeft de leidinggevende bij meldingen van grensoverschrijdend gedrag?
  • Staat de klachtenregeling los van het protocol grensoverschrijdend gedrag of is dit een onderdeel?
  • Alle praktijkvragen over grensoverschrijdend gedrag

Fotobron: Shutterstock

Whitepaper | Voorkomen en bestrijden van grensoverschrijdend en ongewenst gedrag op de werkvloer

Voorkomen en bestrijden van grensoverschrijdend en ongewenst gedrag op de werkvloer

Hoe staat jouw organisatie ervoor als het gaat om beleid en protocollen met betrekking tot grensoverschrijdend en ongewenst gedrag op de werkvloer?

In dit stappenplan lees je welke 5 stappen jouw organisatie kan nemen om grensoverschrijdend en ongewenst gedag op de werkvloer te voorkomen. Ook lees je hoe je medewerkers zo goed mogelijk helpt om grensoverschrijdend gedrag te melden. Download het stappenplan en ga direct aan de slag. Op je computer opslaan en delen met je collega's kan natuurlijk ook!

Download gratis

XpertHR: jouw kennispartner in HR-vraagstukken

Altijd snel en betrouwbaar antwoord op al je HR-vragen? Met XpertHR optimaliseer je jouw werkproces met kennisdocumenten, praktische tools, praktijkcases, checklists, voorbeelddocumenten en meer. Met alle informatie op één plek ben je altijd up-to-date. Benieuwd wat XpertHR voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag gratis en vrijblijvend een demo aan.

Vraag een demo aan

Download whitepapers

Checklist voor het invoeren van het betaald ouderschapsverlof
Personeelstekort toolkit: 13 stappen om de krappe arbeidsmarkt te lijf te gaan
Het vernieuwde ouderschapsverlof: alles wat HR nu moet weten
8 stappen om beoordelen bij hybride werken goed te laten verlopen
Meer downloads

Actueel

Thema | Vakantie en verlof

Kopen en verkopen van vakantiedagen

Lees verder

Klantcase: XpertHR versterkt Schuurman & De Leeuw

Lees verder

Wijziging: nieuwe startpagina voor abonnees

Lees verder

Thema | Vakantie en verlof

Vakantie in coronatijd: wat mag wel en niet?

Lees verder

Thema | Einde dienstverband

Wat is het gevolg van een foutje in een concurrentiebeding?

Lees verder

Thema | Arbo

'Benader vluchtelingen niet als hulpeloze slachtoffers'

Lees verder

Thema | Vakantie en verlof

Mag een vertrekkende werknemer al zijn vakantiedagen opnemen?

Lees verder

Thema | Arbeidsvoorwaarden

Loonkloof vrouwen en mannen kleiner

Lees verder

Footer

Postbus 152
1000 AD Amsterdam

Producten

  • XpertHR
  • XpertHR Zorg
  • XpertHR Flex
  • XpertHR Checkit

Over XpertHR

  • Wie zijn wij?
  • Werken bij XpertHR
  • Persberichten

Contact

  • Help & support
  • Serviceformulier

Volg ons:

Op het gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Terms and conditions, Privacybeleid en Cookie verklaring
XpertHR is part of the LexisNexis® Risk Solutions Group portfolio of brands.
Copyright © 2022 LexisNexis Risk Solutions Group. Auteursrecht voorbehouden.