• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
  • Nederlands
    • United States
    • United Kingdom

Vragen? Neem contact met ons op 020 – 515 95 15

XpertHRXpertHR

Alle HR-informatie op één plek

  • Thema’s
    • Uitgelicht
      • Duurzame inzetbaarheid
      • Verzuim
    • HR Strategie
      • Flexibele werknemers
      • HR-strategie
      • Strategische personeelsplanning
      • Thuiswerken
      • Personeelshandboek
      • Corona & HR
    • In dienst zijn
      • Arbeidsvoorwaarden
      • Arbo
      • Beoordelen
      • Vakantie en verlof
    • Uit dienst
      • Einde Dienstverband
      • Ontslag
        • Afspiegelen
      • Transitievergoeding
  • Gratis downloads
  • Voor wie
    • XpertHR voor bedrijfsgrootte
      • Accountancy & Payroll
      • Informatie voor het MKB
      • Informatie voor 250+ organisaties
  • Oplossingen
    • Oplossingen
      • Product informatie
      • Abonnementen
      • Extra modules
      • Publicaties
      • Klantcases
    • Andere producten
      • XpertHR Zorg
      • XpertHR Flex
      • XpertHR CAO API
      • XpertHR Checkit
  • Inloggen
  • Offerte

Welkom terug!

Wachtwoord vergeten?

Log in

Nog geen abonnement?

Vraag gratis een offerte aan.

Lukt inloggen niet?

Naar Veelgestelde vragen

Je bent hier XpertHR » Verzuim » Zijn ‘wachtdagen’ nog van deze tijd?

Zijn ‘wachtdagen’ nog van deze tijd?

Werkgevers hebben de mogelijkheid om zogenoemde ‘wachtdagen’ in de individuele arbeidsovereenkomst of in een personeelshandboek vast te leggen. Maar is dat nog van deze tijd?

Auteur: Edith van Schie

Wachtdagen

Wachtdagen houden in dat zodra een werknemer zich ziekmeldt, de werkgever over de eerste één of (maximaal) over de eerste twee dagen geen loon hoeft te betalen. De achterliggende gedachte van deze wachtdagen is – of was – voorkomen van een deel van kort ziekteverzuim. De werknemer moet zich ’s ochtends dan niet alleen afvragen of hij zich wel fit genoeg voelt om op te staan en om naar zijn werk te gaan. Hij moet zich ook afvragen of hij zich zó slecht voelt dat het hem één of twee dagen loon waard is om thuis te blijven. Het idee is dat de werknemer extra wordt geprikkeld om te gaan werken. Oók als hij zich niet topfit voelt.

Schaduwzijde

Maar het hanteren van wachtdagen heeft ook een schaduwzijde. En deze schaduwzijde kan je in de huidige tijd lelijk in de staart bijten. Want als medewerkers in deze tijd met een beetje verhoging, een beetje een snotneus of een beetje keelpijn toch maar naar het werk gaan, dan is dat nogal een risico. Als hij achteraf toch corona blijkt te hebben, dan zal iedereen met wie hij contact heeft gehad in quarantaine moeten. Zijn collega’s zullen dan dus in elk geval een paar dagen niet op het werk kunnen verschijnen. Maar je zult ook je klanten en relaties met wie de werknemer in aanraking is geweest moeten bellen dat ze in quarantaine moeten. Niet de beste reclame voor je onderneming.

In de huidige tijd is het hanteren van wachtdagen dus geen goed idee als werknemers hun werkzaamheden op het bedrijf moeten doen. Werknemers moeten in deze tijd júist gestimuleerd worden om thuis te blijven als ze ook maar de geringste klachten hebben.

XpertHR houdt jou op de hoogte van HR-trends, veranderingen en do’s in tijden van corona. Van blogs en kennisdocumenten tot checklists en voorbeelddocumenten. Benieuwd naar meer? Neem een kijkje!

Thuiswerkers

Hoewel het bezwaar van het aansteken van collega’s, relaties en klanten met corona bij thuiswerkers natuurlijk niet aan de orde is, zijn wachtdagen naar mijn idee ook voor de huidige thuiswerkers nodig. De meeste mensen die thuiswerken zullen al niet heel snel verzaken als ze niet helemaal topfit zijn. Maar als ze zich echt niet goed voelen, dan zou de factor geld geen rol moeten spelen om wel of niet aan het werk te gaan. De vraag is natuurlijk ook wat het nut ervan is. Als iemand eigenlijk te ziek is om te werken maar desondanks achter de computer kruipt, dan vraag ik me af hoe productief diegene is.

Post corona

Misschien zijn wachtdagen iets om ook post corona in heroverweging te nemen. Is het niet achterhaald om als werkgever te willen dat snotterende werknemers op hun werk verschijnen? Maar er zit ook nog een ander aspect aan de wachtdagen dat averechts werkt. Want als een werknemer met wachtdagen eenmaal heeft besloten dat hij te ziek is om te werken en de wachtdag of wachtdagen voor lief neemt, dan is de kans groot dat hij langer afwezig is. Enerzijds omdat hij (te) lang heeft gewacht met zich ziekmelden, waardoor zijn herstel waarschijnlijk langer duurt. Maar anderzijds zullen sommige werknemers die de eerste één of twee dagen van hun ziekte zelf hebben moeten betalen, toch maar wat langer dan echt nodig zullen uitzieken omdat ze na hun wachtdagen wel gewoon loon tijdens ziekte uitbetaald krijgen.

Opschorten of stopzetten

Hoe werkt dat dan als je een wachtdagenregeling wilt opschorten of stopzetten?

Aangezien het opschorten of stopzetten van een wachtdagenregeling in het voordeel van werknemers is, zullen werknemers daar geen bezwaar tegen hebben. Je kunt daardoor als onderneming simpelweg bepalen en communiceren dat de wachtdagenregeling is opgeschort – bijvoorbeeld “in verband met de huidige coronapandemie en tot nader order”. Of je kunt bepalen en communiceren dat de onderneming “in verband met voortschrijdend inzicht heeft besloten om de wachtdagenregeling per direct te beëindigen”.

Ondernemingsraad

Let op want de ondernemingsraad heeft officieel wel instemmingsrecht als het gaat om het wijzigen van een regeling met betrekking tot het ziekteverzuim. Al zal de ondernemingsraad weinig bezwaren hebben tegen het (tijdelijk) afschaffen van een wachtdagenregeling, hebben ze daar officieel wel een stem in.

Foto: Unsplash

XpertHR: jouw kennispartner in HR-vraagstukken

Altijd snel en betrouwbaar antwoord op al je HR-vragen? Met XpertHR optimaliseer je jouw werkproces met kennisdocumenten, praktische tools, praktijkcases, checklists, voorbeelddocumenten en meer. Met alle informatie op één plek ben je altijd up-to-date. Benieuwd wat XpertHR voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag gratis en vrijblijvend een demo aan.

Vraag een demo aan

Whitepaper | In 9 stappen een re-integratieplan voor zieke werknemer

In 9 stappen een re-integratieplan voor zieke werknemer

Het opstellen van een plan van aanpak vormt een cruciale stap in de re-integratie van een zieke werknemer. Volg dit stappenplan, zodat jouw plan aan alle eisen voldoet.

Download gratis

Download whitepapers

Whitepaper wetswijzigingen zomer 2022
Poster wetswijzigingen zomer 2022: waar moet HR mee aan de slag?
Checklist Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden - Dit moet je regelen voor 1 augustus 2022
Checklist voor het invoeren van het betaald ouderschapsverlof
Meer downloads

Actueel

Thema | Vakantie en verlof

Kopen en verkopen van vakantiedagen

Lees verder

Klantcase: XpertHR versterkt Schuurman & De Leeuw

Lees verder

Wijziging: nieuwe startpagina voor abonnees

Lees verder

Thema | Vakantie en verlof

Vakantie in coronatijd: wat mag wel en niet?

Lees verder

Thema | Duurzame inzetbaarheid

Hoe houd je babyboomers gemotiveerd voor zij met pensioen gaan?

Lees verder

Thema | Beoordelen

‘Met games haal je bias uit de selectie’

Lees verder

Anticiperen op aanstaande HR-wijzigingen: personeelsbezetting

Lees verder

Thema | Arbeidsvoorwaarden

Arbeidsovereenkomst voor Deliveroo-bezorgers

Lees verder

Footer

Postbus 152
1000 AD Amsterdam

Producten

  • XpertHR
  • XpertHR Zorg
  • XpertHR Flex
  • XpertHR Checkit

Over XpertHR

  • Wie zijn wij?
  • Werken bij XpertHR
  • Persberichten

Contact

  • Help & support
  • Serviceformulier

Volg ons:

Op het gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Terms and conditions, Privacybeleid en Cookie verklaring
XpertHR is part of the LexisNexis® Risk Solutions Group portfolio of brands.
Copyright © 2022 LexisNexis Risk Solutions Group. Auteursrecht voorbehouden.