Bloemen van HKU
Bij de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU) krijgen medewerkers een bos bloemen thuis opgestuurd met een persoonlijke bedanktkaart. Dit als bedankje voor de inzet van medewerkers. Ondanks het feit dat bijna alle locaties tijdelijk zijn gesloten wegens de coronacrisis, is één locatie wel geopend. Dat betekent dat de medewerkers die daar werkzaam zijn dagelijks aanwezig zijn en de toko draaiende houden. Receptioniste Ria: ‘HR heeft er inmiddels voor gezorgd dat de mensen in de open locatie kunnen rouleren met collega’s van de gesloten locaties. En zo’n bedankje met bloemen wordt ook extra gewaardeerd!’
Eetkraampjes bij de GGD
Ook bij GGD Regio Utrecht zorgt HR voor hun medewerkers. In deze periode is het in deze branche drukker dan ooit en is dat merkbaar en voelbaar onder medewerkers. Pasen? Minder werken? Daar is geen tijd voor. (Mogelijk) besmette mensen hebben namelijk alle hulp nodig. Om te laten zien dat dit extra wordt gewaardeerd, verrast HR hun medewerkers elke dag met goed eten: van een kraam met Indisch eten en een pannenkoekenkraam die op het terrein staat tot aan bakjes fruit die worden uitgedeeld. Facilitair medewerker Sjaak: ‘We draaien dagelijks overuren en het goede eten tussendoor doet ons altijd goed. Het werken in deze branche geeft ons al voldoening, maar dit soort acties zorgen altijd voor een extra glimlach op ons gezicht. Ik verzorg bijna dagelijks 130 bakjes fruit.’
Bonbons: populair gebaar
Bedrijven als ING, Altra college Bleichrodt en DHL sturen bonbons en chocolade naar hun medewerkers. Sommige organisaties sturen daar een bedanktkaartje bij. Bij Ashana, customer retention advisor bij DHL, zorgt dit gebaar voor binding. ‘Toen ik chocolaatjes en – jawel – een fruitmand kreeg, voelde ik me speciaal en gewaardeerd. Je bent geen nummertje.’
Zoetigheid van U-OV
Ook bij U-OV, de openbaar vervoerder in de regio Utrecht, doet HR iets extra’s om alle medewerkers te bedanken. Ondanks de aangepaste dienstregeling zijn er genoeg bestuurders die gewoon moeten rijden of als reserve staan. Reizigers mogen niet meer voorin instappen en kaarten zijn niet meer ter plekke te koop, zo wordt iedereen beschermd. U-OV’s bus- en trambestuurder Stanley: ‘Hiernaast kregen alle medewerkers een traktatie van de leidinggevende: versierde schuimpjes waar bedankt op staat. Dit als bedankje voor onze inzet in deze coronacrisis. We doen er alles aan om mensen desondanks zo goed mogelijk te kunnen vervoeren.’
Lees hier ook ons artikel over de terugkeer naar kantoor na corona.
Spelletjes van Ajax-Chubb Brandbeveiliging
Medewerkers bij Ajax-Chubb Brandbeveiliging in Amersfoort krijgen bordspelletjes opgestuurd met een persoonlijke bedanktkaart. Onder andere sportaccommodaties, horeca en kinderopvang blijven zoals bekend tot 28 april dicht. Dit is volgens het bedrijf hét ideale gebaar waarmee hun medewerkers zich kunnen vermaken.
Meer lezen over corona en HR? Alle laatste up-to-date informatie over het coronavirus lees je in XpertHR