Door de coronacrisis heeft ons bedrijf met ongekende drukte te maken. Onze werknemers werken hard en daar zijn we heel blij mee. Dat laten we hen, ook in financieel opzicht geregeld merken. Maar nu roept één van de werknemers steeds dat hij ‘op omvallen’ staat. Moet ik hier iets mee? En zo ja, wat?
Het antwoord van Xpert Edith van Schie
Het antwoord op de vraag of een werkgever hier iets mee moet is een absolute ‘ja’! Zeker als werknemers aangeven dat ze ‘op omvallen’ staan dan is het belangrijk om dat serieus te nemen en tot actie over te gaan. Een werkgever is er verantwoordelijk voor dat zijn werknemers veilig en gezond hun werk kunnen doen. Dat betekent niet alleen dat hij beschermingsmiddelen voor zijn bouwpersoneel moet regelen en een goede bureaustoel voor kantoormedewerkers, maar ook dat de medewerkers er mentaal niet aan onderdoor gaan als gevolg van stress of een te hoge werkdruk.
Voordat je actie moet ondernemen zal je eerst moeten onderzoeken of de werkdruk voor de werknemer inderdaad te hoog is en welke aspecten van het werk deze druk veroorzaken. Dat is aan de bedrijfsarts om te beoordelen. Stap één is dus; maak een afspraak met de bedrijfsarts. Als de bedrijfsarts inderdaad werkstress constateert, dan moet de werkgever maatregelen treffen. Hij kan misschien de workload verminderen of zorgen voor extra ondersteuning. Hij kan de moeilijkheidsgraat van de opdrachten verlagen of de werknemer ontzien voor wat betreft opdrachten met tijdsdruk of strakke deadlines.
Foto: ANP
Bron: De Financiële Telegraaf
XpertHR: jouw kennispartner in HR-vraagstukken
Altijd snel en betrouwbaar antwoord op al je HR-vragen? Met XpertHR optimaliseer je jouw werkproces met kennisdocumenten, praktische tools, praktijkcases, checklists, voorbeelddocumenten en meer. Met alle informatie op één plek ben je altijd up-to-date. Benieuwd wat XpertHR voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag gratis en vrijblijvend een demo aan.