ArrangeGroup verzorgt diverse diensten op het gebied van facility management: van detacheren tot advisering en integrale facilitaire dienstverlening. Als HRM-manager is Van der Meer verantwoordelijk voor het werkgeluk en de ontwikkeling van ongeveer 250 collega’s, die verspreid over het land werken. De pandemie doet een groot beroep op haar creativiteit en die van de organisatie om toch die broodnodige verbinding te blijven voelen.
Hoe monitoren jullie het werkgeluk tijdens de pandemie?
“Dat doen we op verschillende manieren. In december hebben we een uitgebreide vitaliteitsscan gehouden en per functiegroep de aandachtspunten opgehaald. Bij corona denk je meestal aan thuiswerken, maar onze medewerkers die op locatie zijn gedetacheerd lopen tegen andere problemen aan. Zij moeten bijvoorbeeld dealen met boze eindgebruikers, die het niet kunnen verkroppen als ze worden aangesproken op de naleving van de maatregelen. We stimuleren leidinggevenden om daar alert op te zijn en deze issues te bespreken tijdens hun 1-op-1 gesprekken. In onze maandelijkse metingen van werkgeluk, dat is een quick scan van vier vragen, houden we extra in de gaten of mensen zich verbonden voelen en trotsheid ervaren. Dat zijn belangrijke indicatoren voor werkgeluk.”
Merken jullie verschil?
“Zeker. Ons cijfer voor werkgeluk was in de oude situatie uitzonderlijk hoog, gemiddeld scoorden we een 8. Na corona kelderde dat met een punt naar beneden. Het verbaasde ons niet. We hebben afscheid moet nemen van collega’s. Dat heeft z’n weerslag. Wat we vooral zien, is dat collega’s het aspect verbinding lager waarderen. Normaalgesproken scoort dat onderdeel juist hoog. We doen daar ook veel aan. We faciliteren veel contactmomenten, organiseren leuke evenementen, kennissessies, weekendjes weg. De middelen bij HR om werkgeluk te faciliteren waren altijd ruim. Die zijn nu beperkter. Ook dat vertaalt zich terug in het werkgeluk.”
Wat doen jullie daaraan?
“De beperkte middelen proberen we creatief in te zetten, zodat onze collega’s toch die verbinding blijven voelen. We doen nu meer zelf, zonder externe partijen. Een speciale projectgroep zorgt dat er regelmatig leuke attenties worden verstuurd. We nemen filmpjes op, sturen die naar elkaar. Doen aardige kaartjes in de brievenbus en spelen tussendoor bingo. De digitale escaperoom tijdens onze online kerstviering was een groot succes. Ook voor leren en ontwikkelen is er minder budget beschikbaar. Om toch te kunnen blijven ontwikkelen, want ook dat zorgt voor werkgeluk, hebben we onze eigen Arrange Academy opgezet. Daarin delen collega’s van de drie werkgebieden hun kennis. Daarvoor hebben we ook een projectgroep opgesteld. Die verzamelt geschikte content, organiseert digitale workshops en zoekt personen die een bijdrage kunnen leveren. De onderwerpen gaan van technisch gebouwbeheer tot hospitality, maar we hebben ook workshops over coaching en in je eigen kracht gaan staan. Collega’s werken meer met elkaar samen en de verbinding groeit. Tussen de drie werkgebieden ontstaat meer samenhang. Na corona gaan we hiermee verder. We ontwikkelen de Academy door tot een digitaal platform. Dat wordt deels een bibliotheek en deels een online plek waar collega’s op afroep any place en anywhere cursussen en webinars kunnen volgen.”
Heeft corona ook iets positiefs voortgebracht?
“De communicatie is gestroomlijnder geworden. Omdat onze mensen verspreid over het land werken, wisten we elkaar altijd al makkelijk digitaal te vinden. Wij werkten al jaren met Google en in de cloud. Daarin hebben we nu een extra slag gemaakt. Voorheen ging de communicatie meer versnipperd, via afdelingsmails. Eens per kwartaal haalden we onze mensen voor een sessie bij elkaar om live bij te praten. Maar iedereen tegelijk naar ons kantoor in Hilversum krijgen, was een enorme klus. Dat is nu vervangen door een maandelijkse online meeting met de directie. Iedereen mag inloggen. De directie vertelt hoe het gaat en mensen kunnen vragen stellen. Dat heeft goed uitgepakt. We merken dat de drempel om naar de directie te stappen kleiner is geworden. De digitale updates worden goed bezocht. Vooral de jongere generatie is visueel ingesteld. Die zitten niet te wachten op updates via lappen tekst, in mails of nieuwsbrieven. De maandelijkse meetings houden we erin, ook als corona is afgelopen. Voor de sociale communicatie hebben we een apart platform, á la Facebook. Daar worden zowel zakelijke als privé dingen gedeeld. Ook de oudere generatie, die voor corona misschien wat terughoudender was met het delen van filmpjes en dergelijke, doet daar sinds corona volop aan mee.”
Foto: Shutterstock
XpertHR: jouw kennispartner in HR-vraagstukken
Altijd snel en betrouwbaar antwoord op al je HR-vragen? Met XpertHR optimaliseer je jouw werkproces met kennisdocumenten, praktische tools, praktijkcases, checklists, voorbeelddocumenten en meer. Met alle informatie op één plek ben je altijd up-to-date. Benieuwd wat XpertHR voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag gratis en vrijblijvend een demo aan.