• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
  • Nederlands
    • United States
    • United Kingdom

Vragen? Neem contact met ons op 020 – 515 95 15

XpertHRXpertHR

Alle HR-informatie op één plek

  • Thema’s
    • Uitgelicht
      • Duurzame inzetbaarheid
      • Verzuim
    • HR Strategie
      • Flexibele werknemers
      • HR-strategie
      • Strategische personeelsplanning
      • Thuiswerken
      • Personeelshandboek
      • Corona & HR
    • In dienst zijn
      • Arbeidsvoorwaarden
      • Arbo
      • Beoordelen
      • Vakantie en verlof
    • Uit dienst
      • Einde Dienstverband
      • Ontslag
        • Afspiegelen
      • Transitievergoeding
  • Gratis downloads
  • Voor wie
    • XpertHR voor bedrijfsgrootte
      • Accountancy & Payroll
      • Informatie voor het MKB
      • Informatie voor 250+ organisaties
  • Oplossingen
    • Oplossingen
      • Product informatie
      • Abonnementen
      • Extra modules
      • Publicaties
      • Klantcases
    • Andere producten
      • XpertHR Zorg
      • XpertHR Flex
      • XpertHR CAO API
      • XpertHR Checkit
  • Inloggen
  • Offerte

Welkom terug!

Wachtwoord vergeten?

Log in

Nog geen abonnement?

Vraag gratis een offerte aan.

Lukt inloggen niet?

Naar Veelgestelde vragen

Je bent hier XpertHR » Strategische personeelsplanning » 6 HR-lessen om vast te houden na corona

6 HR-lessen om vast te houden na corona

Tijdens de coronacrisis hebben we waardevolle innovaties gedaan en lessen geleerd. Hoe kan HR deze vasthouden en inpassen, nu we het ‘normaal’ opnieuw aan het uitvinden zijn? Hieronder belicht Interim Manager HR Gerdia Slagman een paar onderwerpen waarbij het goed is bewuste keuzes te maken.

Auteur: Gerdia Slagman

Speciaal voor HR: de belangrijkste lessen na corona

1. Thuiswerken

Inmiddels hebben alle bedrijven, waar het werk zich leent om thuis te werken, hiermee kennis gemaakt. We hebben vormen gevonden om thuis aan de slag te gaan. Dit heeft veel voordelen. Denk bijvoorbeeld aan mobiliteit: minder files en minder reistijd, waardoor mensen fit aan hun werk beginnen. Het heeft ook nadelen: de interactie tussen collega’s gaat bijvoorbeeld niet vanzelf, dat moet worden georganiseerd. Inmiddels merk ik dat veel organisaties toch liever hun medewerkers weer volledig op kantoor willen hebben. Het is goed om erbij stil te staan waarom je dat zou willen. Gaat het om vertrouwen in de productiviteit of gaat het om werkzaamheden die gezamenlijke aanwezigheid op kantoor vragen? En als je dan je team volledig op kantoor wilt hebben, hoe zorg je ervoor dat zij op 1,5 meter afstand van elkaar kunnen werken? Als jouw organisatie kiest voor blijvend (gedeeltelijk) thuiswerken is het verstandig naar je thuiswerkbeleid te kijken. Maak goede afspraken over bereikbaarheid en faciliteiten zoals de thuiswerkplek. Of je nu weer naar de werkvloer gaat of thuis kunt werken, in alle gevallen is het belangrijk om de verbinding onderling en met het team in stand te houden.

2. Online selectiegesprekken

Een echte eye-opener vond ik zelf het online selectiegesprekken houden. Ik had nooit verwacht dat dit zo goed zou werken. Dat dit de kans biedt om veel meer kandidaten in korte tijd te spreken. Het helpt je om snelheid in het selectieproces te houden, zodat je geen goede kandidaten onderweg verliest. Het voeren van selectiegesprekken is altijd spannend en misschien nog wel spannender via videobellen. Bereid de zaken goed voor en geef de kandidaat voorbereidingstijd en duidelijkheid. Bel vooraf al even om de techniek te toetsen en mocht de techniek het toch af laten weten, zorg dat je een alternatief plan hebt. Voor de kandidaat is het prettig als jij en je medeselecteurs goed zichtbaar zijn en in de ogen gekeken kunnen worden. Om het gesprek vlot te laten verlopen is het handig om je vragen met je medeselecteur goed te hebben voorbereid. Aaltje Vincent heeft zich al jaren gespecialiseerd als job en candidate-marketingspecialist. Ook rondom videoselecteren geeft zij uitstekende trainingen en tips! Voor mij blijft het online selecteren een deel uitmaken van de toekomstige processen. Als jouw bedrijf dat ook doet is het goed de werving & selectieprocedures daarop aan te passen.

3. Innovatie trainingen en onboarding

In dezelfde lijn ligt de verrassing rondom het geven van trainingen. Het geven van trainingen middels webinars of in meerdere kleine, online, interactieve sessies heeft ongekende voordelen. Je bereikt in één keer een grotere groep kandidaten omdat je niet gebonden bent aan het aantal zitplaatsen in de ruimte. Maar je kunt de focus ook veel scherper houden door de training in meerdere sessies op te delen. Hierdoor kunnen mensen het geleerde op de werkvloer in praktijk brengen en een volgende trainingssessie nog verder verdiepen en hun vragen kwijt. Gewoonlijk vonden we het efficiënter om mensen minimaal een dagdeel te laten komen. Het was niet handig om voor een paar uurtjes heen en weer te reizen naar een trainingslocatie.

Met onboarding merk ik dat de introductie, de kennismaking met de verschillende onderdelen van de organisatie en de systemen en processen ook veel eenvoudiger online is te organiseren. Met het grote voordeel dat filmpjes met informatie vaak terug te vinden zijn als je eenmaal op de werkplek aan het werk bent. Er zijn organisaties die versneld aan de slag zijn gegaan met een onboarding app. Ook deze voordelen zijn goed om vast te houden in de toekomst.

4. Vergadercultuur

Ik ben fan geworden van de online vergaderingen. Natuurlijk is het heel fijn om elkaar te zien, maar het vergaderen via beeldbellen kost stomweg minder tijd. Het praatje over koetjes en kalfjes ontbreekt en mensen komen ook sneller tot de kern. Een ander voordeel is dat een online vergadering vaak gemakkelijker in je agenda is te passen. Het is verstandig om de online vergaderingen af te wisselen met live bijeenkomsten (of ze zelfs te combineren, zoals ik steeds vaker tegen kom). Deze veranderingen in de vergadercultuur zijn een blijvertje. Bedenk hoe je dit goed kunt faciliteren in de toekomst als organisatie.

5. Korte onderzoeken naar welzijn

Diverse aanbieders van medewerkerstevredenheidsonderzoeken bieden mogelijkheden tot pulse (korte meer frequente) onderzoeken rondom COVID-19. Veel organisaties hebben hierdoor kennis kunnen maken met de kracht van kortlopende onderzoeken rondom een specifiek onderwerp. Volgens mij is dat de toekomst als het gaat om medewerkerstevredenheidsonderzoeken. Omdat het minder tijd kost en veel informatie in een korte periode oplevert. Die je eenvoudig kunt delen in de organisatie. Eventuele verbeterpunten kun je direct oppakken en zichtbaar maken in de organisatie.

6. Letten op elkaars gezondheid

Wat ik eigenlijk één van de mooiste lessen vind, is de betrokkenheid van medewerkers in elkaars welzijn en gezondheid. Zonder dat dit betuttelend of belemmerend wordt. Hoe fijn om op een volwassen manier met elkaar in gesprek te gaan hoe het echt gaat en of je hulp nodig hebt. Dat is een grote winst die prima past in de nieuwe manier van werken!

Lees hier ook 3 vragen en antwoorden over thuiswerken met warm weer.

Download whitepapers

Whitepaper wetswijzigingen zomer 2022
Poster wetswijzigingen zomer 2022: waar moet HR mee aan de slag?
Checklist Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden - Dit moet je regelen voor 1 augustus 2022
Checklist voor het invoeren van het betaald ouderschapsverlof
Meer downloads

Actueel

Thema | Vakantie en verlof

Kopen en verkopen van vakantiedagen

Lees verder

Klantcase: XpertHR versterkt Schuurman & De Leeuw

Lees verder

Wijziging: nieuwe startpagina voor abonnees

Lees verder

Thema | Vakantie en verlof

Vakantie in coronatijd: wat mag wel en niet?

Lees verder

Te laat met een aanzegging voor een nieuw contract. Wat nu?

Lees verder

Thema | Arbeidsvoorwaarden

Maatregelen voor corona openleggen als werkgever. Mag dat?

Lees verder

Thema | Duurzame inzetbaarheid

Hoe houd je babyboomers gemotiveerd voor zij met pensioen gaan?

Lees verder

Thema | Beoordelen

‘Met games haal je bias uit de selectie’

Lees verder

Footer

Postbus 152
1000 AD Amsterdam

Producten

  • XpertHR
  • XpertHR Zorg
  • XpertHR Flex
  • XpertHR Checkit

Over XpertHR

  • Wie zijn wij?
  • Werken bij XpertHR
  • Persberichten

Contact

  • Help & support
  • Serviceformulier

Volg ons:

Op het gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Terms and conditions, Privacybeleid en Cookie verklaring
XpertHR is part of the LexisNexis® Risk Solutions Group portfolio of brands.
Copyright © 2022 LexisNexis Risk Solutions Group. Auteursrecht voorbehouden.