‘Vandaag heb ik mijn Wellness-dag.’ Deze afwezigheidsassistent kunnen medewerkers van softwaregigant Salesforce een aantal dagen per jaar aanzetten. Ook met ruime verlofregelingen investeert Salesforce in een goede balans tussen werk en privé. HR Business Partner Nikki Brouwer-Machielsen: ’We krijgen er veel voor terug.’
Wie de website van Salesforce leest, valt van de ene verbazing in de andere. Wat is dit Amerikaanse tech-bedrijf, met zo’n duizend medewerkers in de Benelux, vooruitstrevend op het gebied van verlofregelingen, thuiswerken en welzijn. Het stond in 2021 niet voor niets op nummer twee van beste werkplekken in Nederland en in 2022 ook op nummer twee in België. Van flexibele werktijden, betaalde massages en yogalessen tot zorgregelingen, het lijkt erop dat Salesforce medewerkers enorm verwent.
‘Verwend vind ik niet het goede woord’, zegt HR Business Partner Nikki Brouwer-Machielsen. ‘Als je oog hebt voor het welzijn van je medewerkers, krijg je er veel voor terug. We raken hen liever niet kwijt doordat ze bijvoorbeeld een burn-out oplopen. De mentale gezondheid van werknemers stond in coronatijd enorm onder druk. Door mee te denken en allerlei regelingen te kunnen aanbieden, krijgen we er loyale, dankbare werknemers voor terug.’
De HR Business Partner is het meest trots op de ouderschapsregelingen. Die zijn royaler dan de wettelijke afspraken, ook als deze per 1/8/2022 worden verruimd. De ouder die het meest voor een baby zorgt, krijgt zes maanden doorbetaald en de meezorgende ouder drie maanden. Wettelijk vergoedt het UWV maximaal 70 procent van het dagloon.
Partnerverlof
Nikki Brouwer-Machielsen: ‘We maken geen onderscheid in gender, maar we zien dat vrouwen het vaakst de ‘eerste- of hoofdverzorger’ zijn. Hun partners nemen het verlof meestal in gedeeltes op; vier weken na de geboorte en na drie maanden weer vier tot acht weken. Hun vrouw gaat dan vaak weer aan het werk. We horen dat jonge ouders de flexibiliteit van deze regeling waarderen.’
Heeft een ouder, broer, zus of kind dringend hulp nodig, dan kunnen medewerkers maximaal zes weken verlof opnemen. Ook daarvoor krijgen ze doorbetaald. Van deze ‘global familycare leave’ heeft Brouwer-Machielsen tijdens de eerste lockdown.zelf ook gebruikgemaakt. ‘Toen alle kinderopvang gesloten was, kon ik me op mijn zorgtaken richten. Als ik hoor dat een collega omhoog zit, wijs ik op deze regeling. De gedachte van Salesforce is: wat goed is voor de werknemers, is goed voor het bedrijf.’
Tip: lees hier ook het interview met Independer over hoe zij hun weg hebben gevonden met hybride werken
Wellnessdagen
De wellnessdagen zijn in 2021 ingevoerd, midden in de coronacrisis. Medewerkers kunnen afhankelijk van hun bedrijfsonderdeel maximaal twaalf dagen per jaar – bovenop hun 25 vakantiedagen – laten weten dat ze niet bereikbaar zijn. ‘Ik probeer dan ook echt te focussen op mijn ontspanning’, zegt Nikki Brouwer-Machielsen. ‘Als ik ga wandelen, zet ik zelfs geen nuttige podcast op, maar mooie muziek. Mijn vrienden weten inmiddels dat ze dan een dagje sauna met me kunnen plannen.’ Eventueel op kosten van de baas, want medewerkers krijgen 100 euro per maand voor wellness-activiteiten.
Op de vergoedingenlijst staan naast de sauna en massages, onder andere een sportschoolabonnement, de chiropractor, acupunctuur en yogales. Kooklessen kunnen medewerkers er ook van volgen. De redenering is: ’Als ze er gezonder door gaan koken, heeft dat effect op hun welbevinden.’ Voor persoonlijke begeleiding kunnen ze bij het Amerikaanse coachplatform BetterUp terecht. ‘Uit enquêtes maken we op dat de naweeën van corona nog voelbaar zijn. Ook onze mensen hebben geen gemakkelijke tijd gehad.’
Deze investeringen leiden ertoe dat medewerkers minder snel uit de running raken. Dat blijkt ook uit de cijfers: bij Salesforce ligt het verzuim onder het landelijk gemiddelde (eind 2021 gemiddeld 5,4 procent, volgens CBS. Langer dan drie maanden ligt het percentage onder 1 procent.
Personeelsverloop
Nog een voordeel: nu de arbeidmarkt krap is, helpen de extra voorzieningen ook om medewerkers te binden. ‘Hoewel ook factoren zoals management en cultuur een rol spelen, zie je onze investering terug in ons verloop. In de technologiesector is het risico dat mensen vertrekken vrij hoog, maar het percentage ligt bij Salesforce relatief laag’ vertelt Brouwer-Machielsen. ‘Wij geven daar geen cijfers over, ook al zijn ze mooi.’
Brouwer-Machielsen verwijst naar een recente studie van het Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner waaruit blijkt dat het faciliteren in welzijn een psychologisch effect heeft. Werknemers voelen zich meer gezien. ‘Daarom verwachten we van onze managers dat ze ‘zachte’ vaardigheden zoals inlevingsvermogen en empathie in huis hebben. Daar trainen we ze ook in. Onze leidinggevenden krijgen veel HR-taken – ik ben de enige Business Partner voor alle duizend medewerkers in de Benelux.’
Wie de ambitie heeft om manager te worden, krijgt een uitgebreid trainingsprogramma voorgelegd. En wie eenmaal leidinggevende is, krijgt ook regelmatig trainingen en workshops, bijvoorbeeld in sociale veiligheid of betere samenwerking in teams. Jaarlijks beoordelen medewerkers hun managers in interne enquêtes. Wie daar minder goed in scoort, krijgt een gesprek met HR. Wel op een opbouwende manier: hoe kunnen we je helpen?
Warm bad
Dat klinkt toch allemaal als een warm bad? ’We worden straalverwend’, zegt de persvoorlichtster die het interview via zoom bijwoont. Nikki Brouwer-Machielsen heeft dat aan het begin van het gesprek juist tegengesproken. (Lachend:) ’We zorgen goed voor onze medewerkers, ja.’
Kleinere organisaties met minder geld kunnen hun medewerkers toch nooit zo in de watten leggen? ’Ik weet zeker dat je op iedere schaal iets kunt doen om het welzijn van medewerkers te bevorderen’, reageert de HR Business Partner. ‘Je aanbod om met hen mee te denken kan al heel waardevol zijn.’